tisdag 16 januari 2018

Grannen har bläckfisk på kroken

I förrgår körde jag "över" Pyrenéerna via min första betalväg sedan jag lämnade Polen. Jag tillbringade den första natten väster om Pyrenéerna på en ställplats "Camper Park 340" vid Roc de Sant Gaietà rätt långt norrut på Spanska ostkusten. I morse rullade jag vidare med mitt hem och efter 35 mil har jag nu tagit mig en liten bit förbi Valencia  och hittat en "gratisparkering" i byn Cullera.

Betalvägen kostade ca 50 euro vilket det får vara värt. Hade jag följt gratisvägarna hade det inneburit mycket serpentinvägar (om jag tolkade kartan rätt) och rätt många både timmar och mil extra.

När jag kom fram till kvällens parkering fick jag syn på ett äldre franskt par (förstod jag av regnumret på deras husbil) som stod och fiskade på flodbanken. Eftersom jag såg att en av dem hade något tungt som verkade ha huggit på hennes bete (de fiskade med kastspön) gick jag dit för av ren nyfikenhet. Jag började prata med mannen i paret på min knaggliga franska men det visade sig snart att mannen i paret tillhörde en udda del av fransmännen och talade flytande engelska. Han berättade att de varit här en period varje vinter under många år och då fiskat på just den här platsen. De återkommer eftersom den här parkeringen enligt dem är en av Spaniens enda gratisparkingar för husbilar (vilket syns på antalet besökare) och för att det är ett relativt bra fiske. Detta hade dock försämrats för varje år och i år hade bara fått en fisk på tre dagars fiske innan det som nu huggit. De var relativt övertygade om att "besten" i andra änden på linan var en bläckfisk. Dessa har tydligen en förmåga att hålla sig fast i diverse föremål och vegetation på botten och man skulle få kämpa länge för att bärga sin fångst. Jag stod kvar en stund men lämnade dem sedan med en önskan om "lycka till". Ser jag dem i morgon ska jag fråga hur det gick med deras fångst.

Parkeringen här består av en stor grusplan och bakom några sanddyner finns en fin sandstrand. I morgonbitti blir det en promenad längs den för att andas lite medelhavsluft och kanske doppa fötterna en stund.

Temperaturen idag har varit över 20 grader men nu på kvällen sjunker den ner mot ca 5. Jag har för några dagar sedan bestämt mig för att det "är varmt" vilket innebär att det är sandaler utan strumpor som gäller. Härlig känsla att inse att man är i ett varmare klimat och kan inte neka till att jag får ett leende på läpparna när jag hör på SR-play att det här snöstorm därhemma.

På parkeringen finns hela registret at husbilar. Allt från gamla hemmabyggda Merscedesbussar till moderna Concorde med "shoppingbil" på trailer bakom. Även en lite udda större bil som kunde skicka ut "alkover" både uppåt och åt sidorna.

Idag har jag jagat gasol. Trodde det kunde börja närma sig slutet på min tank. Jag har en fast tank på 11 kg med yttre påfyllning och en lös flaska på lika många kilon. Efter att ha läst lite om fyllnadsmöjligheter i olika länder var beslutet lätt. Man bör ha en möjlighet att fylla en tank eftersom de ofta inte accepterar att fylla en flaska. Dessutom är det mycket billigare både i Sverige och här nere när man köper i lösvikt.
I Polen och Tyskland hade jag inga problem fylla. Nästan varje bensinmack hade en tankstation där jag kunde fylla själv och mina adaptrar passade eller behövdes inte alls. Här visade det sig lite värre. Det är betydligt sällsyntare med mackar som säljer på det viset och de jag hittade först hade helt fel anslutning.Som tur var hittade jag till slut en mack i Valencia. Den hade precis som de tidigare en helt "felaktig" anslutning men efter en stunds dividerande på spengleska plockade de fram en adapter som passade i min svenska motsvarighet.

Nu är tanken fylld och med nuvarande konsumtion har jag gasol för 20 dagar med mig. Allteftersom klimatet blir varmare kommer den dessutom att räcka längre. Hemma under vintern räcker samma mängd gas i en vecka ungefär.