torsdag 29 mars 2018

Pakistansk kyckling i vaktkuren

Nu är jag hemma igen (den här gången i Sitges väster om Barcelona). Kontrollerna i tisdags på sjukhuset i Linköping gick bra. Mina värden är normala och jag fortsätter äta min medicin  med månatliga kontroller fram till september. Efter det kommer det att räcka med att jag gör kontroll var tredje månad vilket ska bli skönt.
Det har blivit många flygresor sedan jag lämnade Sverige innan jul.
Resan upp till Linköping gick bra och när jag åter landade i Spanien var det Valencias flygplats som gällde. Där blev jag   i förrgår (den 27e) uppplockad av en servicebil från "lowcostparking". Det är hos dem jag haft husbilen i tryggt förvar för 55 Euro sedan i söndags. I priset ingick transport till centralstationen i Valencia centrum vid min avresa och upphämtning på flygplatsen när jag kom tillbaka.

"Lowcostparking" visade sig vara en riktig vinstlott. Företaget ägs och drivs av pakistanier som  alla verkade prata engelska. Killen som hämtade mig från flygplatsen hette Ali var anställd och berättade att han jobbat 6 månader på sin nuvarande arbetsplats. Han trivdes men sa sig själv vara en nyfiken och upplevelsesökande person. Trots att han bara var 27 år hade han arbetat med allt från att stycka kycklingar till att driva ett åkeri i Österrike (tydligen lite på lagarnas gräns eftersom han inte kunnat registrera företag på sig som utlänning där). Han hade nu beviljats uppehållstillstånd i Spanien i 5 år vilket innebar att han kan starta företag och det var hans intention så småningom. Den här gången i Spanien och med alla papper i ordning.
Bilen har stått inne på deras område med höga staket, kameraövervakning och vakande pakistanska ögon under min bortavaro. Eftersom jag landade kl 22:30 var min tanke att köra så kort som möjligt innan jag slog nattläger. Ali erbjud mig stå kvar på området gratis fram till kl 07 dagen därpå då han gick av sitt pass. Han kunde dock inte lova att den som löste av honom var lika generös. Eftersom jag av naturen inte tycker om rivstarter på morgonen bestämde jag mig för att köra ut genom grindarna och ställa mig på gatan utanför istället.
När jag parkerat och hällt upp ett glas vin kom Ali och frågade om jag ville äta kvällsmat med honom. Han höll på att fritera kyckling och göra en sallad i vaktkuren. Även om jag var trött tackade jag "ja" och snart satt vi bakom vaktkuren och åt en jättegod kyckling på pakistanskt recept.
Jag har nu ett telefonnummer jag kan ringa om jag skulle komma till Pakistan i framtiden. Hans föräldrar finns där en bit utanför Islamabad och driver ett företag som går bra och de har mycket plats att parkera en husbil på sa Ali. Jag tackade för möjligheten och har lagt in telefonnumret i min kontaktlista men tror inte att sannolikheten är stor att jag kommer rulla in i Islamabad med mitt hem.

Jag började rulla kl 11 igår och satte målet på en stad som heter Sitges. Det innebar ca 30 mils körning vilket är lite över min "vanliga" dagsetapp, men jag planerade att stanna några dagar på samma ställe och Sitges verkade vara en bra plats att kolla lite närmare på. Stan ligger ca 3 mil söder om Barcelona och är rätt "turistisk" som de flesta platser längs den spanska solkusten men många smala gator och små restauranger och barer. Perfekt att promenera lite i om dagarna och att sitta och ta ett glas vin om kvällarna medan man följer gatulivet ;-)

Jag hade hittat en parkering genom min "stay4night" app och efter lite kryssande i stan stod jag på plats. Parkeringen var relativt full och enda möjligheten var att jag ställde mig lite i utkanten och backade upp mot en gräsyta.  Att stå här kostar 3.6 Euro per dygn, helt utan service men väldigt nära stadskärnan och kanske 800 meter till medelhavskusten och hamnen.

I morse när jag vaknade stod en parkeringsvakt utanför mitt hem. Han hade hand om en del av parkeringen som varit avstängd när jag kom igår. Det är marknad varje torsdag och den här ytan hade man stängt dagen innan för att den inte skulle fyllas upp av husbilar och andra fordon. Den användes under marknadsdagen för att parkera "marknadsknallarnas" skåpbilar etc.
Efter en hel del prat med fingrar, armar och spanska blandat med engelska och tyska trodde jag mig förstå att han ville jag flyttade in på "hans" område på eftermiddagen när marknaden var slut. Sagt och gjort, klockan 14 förhalade jag 40 meter och står nu under ett pinjeträd med skugga mitt på dagen. Temperaturen är ca 17 grader men i solen blir det snabbt varmt. Jag betalade 1 Euro till honom för servicen och står nu utanför det av "kommunen" avgiftsbelagda området. Det är inte lätt bli riktigt klok på de här parkeringsvakterna och deras bemyndigande. Kanske är det bara lite "gatusmarta" killar som hittar en yta och ställer sig där och viftar in bilar och tar lite betalt för detta, eller kanske är de auktoriserade och hjälper stan hålla ordning på alla fordon? När han fått sin Euro tog han sin vespa och åkte hem. Han skulle (om jag förstod rätt) inte komma tillbaka förrän nästa torsdag...... Vi får se vad som händer men får jag vara "ifred" blir jag nog kvar under pinjeträdet några dygn till.