onsdag 7 mars 2018

Sprutor med drag sätter fart på immunförsvar

Efter en sväng västerut från "vilda västern miljöer" och grottboenden hamnade hemmet högt uppe i en nationalpark.
El Torcal ligger på ca 1200 meters höjd 45 km norr om Malaga. Serpentinvägar ledde upp till ett landskap som förde tankarna till Byrums raukar på Öland. Trots höjden har detta varit havsbotten för en massa år sedan. Det är därför inte så konstigt att formationerna ser påminner om den öländska kusten.
På platsen fanns också ett observatorium. Troligen en idealisk plats både med tanke på det totala mörker som rådde på platsen under natten och höjden (det kändes nästan som om man kunde ta på stjärnorna).
På kvällen blev det grillning av fisk från "Merkadonas" (spansk matvaruaffär). Det blåste rätt friskt och husbilen fick användas som läskydd. Praktiskt med det utvändiga gasoluttaget och den lilla gasolgrillen som man plockar fram och får igång på någon minut.
Efter en natt vid "höghöjdsraukarna" bar det av mot Medelhavet igen och kusten öster om Malaga. En parkering intill en "palmkantad" strandpromenad fick utgöra nattens "förtöjningsplats".

Den 27´e februari var det dags för nästa provtagning/medicinering i Linköping. Iklädd andningskydd  för att minska risken dra på mig någon smitta bordade jag ett plan på Malaga flygplats den 23´e och landade 3 timmar och 40 minuter senare i Köpenhamn. Med tåg tog jag mig sedan över Öresund och upp till Helsingborg där jag hade för avsikt att hälsa på min gode vän "vispop" som liksom undertecknad är "husbilsnomad".
Vi lämnade det fasta boendet (sålde våra hus) ungefär samtidigt för lite drygt två år sedan och ses med ojämna mellanrum. Vårt nästa gemensamma "reseäventyr" (om allt går enligt planerna) är redan inbokat i form av två enkla biljetter för oss och våra husbilar från Nynäshamn till Venspils (Lettland) den 1´a juli. Tanken är att vi ska ta oss genom de tre baltländerna under några veckors tid och så småningom avsluta vår resa i Polen eller Tyskland. Mer om detta "äventyr" kommer naturligtvis här i bloggen när det bär av.

I Helsingborg hade jag bokat in mig på vandrarhem: Helsingborg Centrum Vandrarhem där ett "minirum" för en person med dela toa och dusch kostade överkomliga 299 kr/natt. Jag stannade 3 nätter och på kvällarna satt jag och min vän i hans husbil på olika parkeringsplatser i centrala Helsingborg. Den första kvällen tog vi en pubrunda och testade delar av stans nöjesliv.
Vi tycker båda att det är trevligt sitta i värmen inne i husbilen och studera livet utanför bilen. Det är många som rör sig på stan om helgkvällar och man har hela tiden något att titta på och prata om:-).

På måndagen tog jag tåget upp till Linköping där jag hade bokat ett boende via "airbnb". Ett rum i en lägenhet nära centralstationen blev en perfekt övernattning och på morgonen den 27´e var jag på hematologimottagningen straxt efter kl 09. Normalt brukar vi ta prover direkt jag anländer och sedan avvakta ca en timma innan man sätter igång droppet av "Gazyvaro" som sedan tar 4 timmar. Det är den medicin som vi startade behandlingen av min cancer med för drygt 5 månader sedan. Den här gången är den sista med den här medicinen. Efter det återstår ytterligare 6 månader med 4 piller per dag av Venetoclax som är den andra medicinen som ingår i den studie av behandling av KLL (Kronisk Lymfatisk Leukemi) där jag deltar.
I tisdags gick det dock inte som planerat. Jag hade när jag tänker efter idag, känt mig lite hängig och haft hosta den senaste tiden och proverna som togs visade på att mitt imunförsvar var försvunnet (det var inte ens mätbart). Dessutom hade jag ett förhöjt CRP - värde, vilket visar på att jag har någon form av infektion i kroppen.

Med ovanstående mätresultat var det bara att glömma fortsatt medicinering mot cancern. De båda medicinerna arbetar genom att trycka ner vita blodkroppar och därmed immunförsvar. Med infektion i kroppen blev det totalstopp.

Jag fick med mig 5 sprutor (bilden nederst ovan visar en dylik spruta) och en instruktion hur dessa skulle tas: En varje kväll i "sidfläsket" en bit från naveln.
Sprutorna skulle starta upp produktionen av immunförsvar i benmärgen. Det gjorde de oxå med besked: Första sprutan tog jag på tisdagskvällen och det tog inte många timmar innan jag fick värk i båda höfterna och i bröstbenet. Det var exakt dessa biverkningar som man hade förespått mig. Eftersom det är benmärgen som producerar immunförsvar och de största "benmärgerna" i kroppen sitter i lårben och bröstben var det där som sprutorna hade störst effekt. Efter tre dagar var det dags för nästa provtagning. Proverna tog jag i Kalmar och sen skickade de upp resultatet på fax till Linköping. När läkaren sedan ringde på eftermiddagen lät han positiv. Jag hade åter ett immunförsvar och kunde sluta med sprutorna. Dock var mitt CRP-värde lite högt och jag har fortfarande en infektion i kroppen och ingen medcinering den här veckan. Nästa deadline (provtagning är nu i morgon torsdag den 8´e). Om allt är okay då så räknar jag med att få koppla in mig på medicinslangen på måndag i Linköping och sedan flyga ner till mitt hem på tisdag. I annat fall blir det att "utnyttja" dotter med sambos gästfrihet på Öland en tid.

Jag är lyckligt lottad med vänner. Innan jag åkte till Sverige på provtagning hörde en kompis som bor i Kalmar av sig och frågade om jag ville bo i deras hus och låna deras bil när de var på semester. De skulle till Afrika och bl a besöka nationalparker. Som läget blev nu kunde jag inte annat än tacka ja till detta fantastiska erbjudande. Jag blir alldeles varm i hjärtat av att "upptäcka" att jag har dylika vänner.

Eftersom jag inte känt mig 100 % frisk den senaste tiden hade jag en liten aning/farhåga om att proverna skulle vara lite tokiga och jag köpte därför en enkelbiljett till Kastrup. Enligt planerna får jag jaga rätt på en biljett till Malaga när jag vet hur och när jag kan åka..