Om husbilen

Mitt hem är en Caravan International Corfu Det är en halvintegrerad bil med en fransk säng akterut och toalett och dusch bredvid denna. Den är byggd år 2000 men motorn (2,8 liter Fiat) är en fabriksrenoverad maskin som sattes in 2021.
Hemmet är 6,1 meter långt plus en cykelhållare längst bak. Det är ingen stor bil med tanke på att jag bor i den året runt men i valet mellan utrymme, smidighet och diskretion hamnade jag i den här storleken och en lite äldre bil. Den lyser inte riktigt lika mycket i folks ögon som en blankt polerad större bil. Egentligen ser jag idealet i den helt anonym bil. En ombyggd skåpbil eller mindre lastbil som "försvinner" bland andra yrkesfordon vid en snabb överblick. Mitt lite äldre och inte blänkande hem fick bli en kompromiss.
Eftersom motorhuven på mitt hem var lite "sliten" med flagnande klarlack bestämde jag mig för att fixa till detta. Det blev på enklaste möjliga vis: Jag målade den med 5 lager gummifärg. Resultatet blev över förväntan och jag passade på att ge kjolarna samma behandling. I nuläget har jag använt mig av svart färg men skulle jag få lust byta nyans är det bara att dra av gummifärgen och ersätta den. Detsamma gäller vid ev repor mm. Det går enkelt maskera dessa med lite ny färg ;-) 
I mina tankar har vi blivit väldigt många husbilar och problemen med att hitta platser och drabbas av eventuella inbrott med mera känns som att de ökar med tiden. 

1 kommentar:

  1. Undrar om du redan har bytt till lithium batterier? Har själv funderat mycket kring detta och på min lista står det 2 st 150Ah lifepo4 med BMS 123 80A.
    Har hittat sådana hos Aliexpress för kring 4000kr/st vilket jag tycker är prisvärt. Tänker mig då två separata batterier som jag kan switcha med manuell brytare. Då har man alltid ström även om en batteri skulle kollapsa. Prisvariationen är dock hissnande på dessa batterier, speciellt i Sverige. Här kostar en vanlig 100Ah lifepo4 allt mellan 8 till 18 tusen! Har läst till mig att BMS är helt avgörande hur länge batteriet håller. Köper man en färdig batteri så vet man inte vilken kvalite BMS har i den. Den rackaren är också dyr om man gå på kvalite vilket man bör göra. Från Kina kostar en bra BMS kring 100 dollar (Daly eller något åt det hållet) Kruxet är om man har en strömslukande inverter men den kan man koppla förbi BMS så slipper man köpa typ 200A BMS utan kan nöja sig med med moderata 40 - 80A BMS. I min plan ingår också att ha små voltmeter från varje cell på panelen som man kan slänga en getöga och se hur dyrgriparna mår. Det händer och har hänt mycket på batterifronten, men jag tycker att lifepo4 prestanda räcker långt med en livslängd på minst 15 år och en tredjedel av vikten. Skall man ha 2 x 150A lifepo4 batterier så motsvarar det ca 500 - 600A blysyra batterier vilket väger ca 110kg mot 30kg lifepo4 batteriers. Finns mycket om ämnet hos HBK där speciellt herr Knut från Australien är en riktigt specialist. Du hittar också på Youtube bra filmer om ämnet....
    Hälsn. BigSpender

    SvaraRadera