Mitt hem är en Dethleffs Trend 7017 som var ny när den levererades den 4 december 2016. Det är en halvintegrerad bil med längsgående delade sängar akterut och längst bak en relativt stor toalett och dusch. I taket över sittgruppen finns en elektrisk sänkbar dubbelsäng-. Mellan övriga bilen och "sovrummet" fanns en skjutdörr (numera utbytt mot ett draperi) som gör att man kan få två separata "sovrum".
Eftersom jag bor permanent i bilen var det viktigt för mig att se till så den ska fungera med ström och allt annat som hör till. Därför lät jag montera en gasolgenerator under bilen. Den laddar 2000 w och drivs av bilens ordinarie gasolsystem. Jag valde den här typen av laddning eftersom den fungerar på gasol vilket jag har med mig ändå. Dessutom är den väldigt tyst (betydligt tystare än bensinelverk från tex Honda och den sköter sig själv. Blir spänningen låg går den igång men automatik och laddar upp batterierna igen. Eftersom den endast förbrukar 0,25 kg gasol/timma blir detta ett väldigt bra system för mig. Tyvärr kostade den lite drygt 30´ men för mig är den definitivt värd varje krona. Jag fricampar till 90 % är i det närmaste helt oberoende av att koppla el året runt.
I övrigt har jag monterat "blocklås" på alla dörrar och larm på samtliga luckor, motorhuv och dörrar. Dubbla bodelsbatterier var en självklarhet och nästa steg är att byta ut dessa mot ett litiumbatteri.
En 1,5 kw inverter med ren sinuskurva ingick också i utrustningen vilket innebär att jag kan låta dottern använda locktången ibland:-). Bilen klarar även att koppla in kompisens bil för batteriladdning om det skulle behövas.
På taket har jag 6 x 100 Watt solceller. Dessutom har jag en vikbar lös solpanel som jag tar ut och riktar mot solen när jag behöver lite extra "kräm". Solpanelerna gör att gasolgeneratorn endast behövs från sent i oktober till mars I övrigt klarar jag mig oftast på solen plus lite körning ibland:-).
I lastutrymmena har jag förutom utemöblerna en gasolgrill av mindre format (i flerar EU länder är det förbjudet med kolgrill och mitt vinterhalvår tillbringar jag utanför Sverige).
Jag har en elcykel som jag kan vika ihop och som tar mig runt på mindre turer när "hemmet" är parkerat.
Undrar om du redan har bytt till lithium batterier? Har själv funderat mycket kring detta och på min lista står det 2 st 150Ah lifepo4 med BMS 123 80A.
SvaraRaderaHar hittat sådana hos Aliexpress för kring 4000kr/st vilket jag tycker är prisvärt. Tänker mig då två separata batterier som jag kan switcha med manuell brytare. Då har man alltid ström även om en batteri skulle kollapsa. Prisvariationen är dock hissnande på dessa batterier, speciellt i Sverige. Här kostar en vanlig 100Ah lifepo4 allt mellan 8 till 18 tusen! Har läst till mig att BMS är helt avgörande hur länge batteriet håller. Köper man en färdig batteri så vet man inte vilken kvalite BMS har i den. Den rackaren är också dyr om man gå på kvalite vilket man bör göra. Från Kina kostar en bra BMS kring 100 dollar (Daly eller något åt det hållet) Kruxet är om man har en strömslukande inverter men den kan man koppla förbi BMS så slipper man köpa typ 200A BMS utan kan nöja sig med med moderata 40 - 80A BMS. I min plan ingår också att ha små voltmeter från varje cell på panelen som man kan slänga en getöga och se hur dyrgriparna mår. Det händer och har hänt mycket på batterifronten, men jag tycker att lifepo4 prestanda räcker långt med en livslängd på minst 15 år och en tredjedel av vikten. Skall man ha 2 x 150A lifepo4 batterier så motsvarar det ca 500 - 600A blysyra batterier vilket väger ca 110kg mot 30kg lifepo4 batteriers. Finns mycket om ämnet hos HBK där speciellt herr Knut från Australien är en riktigt specialist. Du hittar också på Youtube bra filmer om ämnet....
Hälsn. BigSpender