Utrustning

Eftersom bilen är mer än ett fritidsfordon vill jag ha den förberedd även när det gäller utrustning. Jag har därför "plockat på" en del grejor för att underlätta och göra tillvaron säkrare.

Den största investeringen var i en gasolgenerator EKOENERGY som bla Kama säljer. Den kostade lite över 30 000 och gör att jag kan stå utan elkoppling så länge jag har gasol. Den tar ca 0,25 kg/timma och är betydligt tystare än de tystaste bensinelverken (ca 51 Db lämnar den ifrån sig och i o med att ljudvolymen ökar med kvadraten av vad siffrorna visar är skillnaden märkbar). Den är monterad under bilen framför bakaxeln och har två värmeutblås som värmer upp utloppsventilen på gråvattentanken som ett extra bonus. En normal vinterdag om jag står stilla är den igång mellan 30 minuter och 2 timmar om jag inte kört under dagen. Den sköter sig själv genom att starta när batteriet går ner till 11,9 volt för att ladda med 20 A. Den går även att köra manuellt om jag vill vara säker på att den inte ska starta under natten te x. Även om den är tyst så hörs den litegrann och det är ju onödigt nattetid.

På alla luckor (utom gasolluckan) har jag Thules extralås på utsidan. Även på insidan av framdörrarna har jag monterat extra lås (Heosafe) som gör att man inte kommer in även om man "knäcker" de vanliga dörrlåsen. Bodelsdörren har fått en extra låsmöjlighet innifrån genom en "stålpinne" som vilar på två träklackar på karmen och går genom dörrhandtaget.

Bilen har även ett "sladdkopplat" larm från Defa på alla dörrar och luckor (utom gasolluckan även här). Larmet har glaskraschsensor och motorhuven är larmad. Går larmet slår en startspärr till som ska göra bilen omöjlig starta.

På taket sitter 6 x 100 w solpaneler som ger tillräckligt för fricamping (utan gasolelverket) för det mesta mellan april till september (mulna mörka dagar och parkering under träd kan dock ställa till det lite ibland). Förutom takpanelerna har en lös vikbar solpanel på 100 w som jag kan sätta på den sidan av bilen där solen skiner och koppla in i en av de två ingångar jag har på bilens utsida. Därifrån leds strömmen till ingången på regulatorn.

I framrutan har jag en "dashcam" som filmar framåt vid färd och som jag kan vrida bakåt (in i bilen) när jag står stilla. Den startar automatiskt vid onormala rörelser och spara det som sker framför den.

Allt går ju inte att köra på 12 V. Bla eltandborste, dotterns locktång, datorladdning etc kräver 220. Därför har jag monterat en inverter på 1 500 w med ren sinuskurva (har bränt två eltandborstar och ett moderkort på en laptop på enklare varianter av invertrar).
Invertern startar jag manuellt vid behov och den är för det mesta avstängd.

Bak i bilen ovanför de två "långskeppskojerna" har jag monterat två extra tolvvoltsuttag för laddning av mobiler och drift av router.

Routern är av märket Dovado (tiny AC) och kan förutom att dela ut med GSM internet via Wifi även hämta Wifi där det finns och är åtkomligt för att sen dela ut det i sitt eget Wifi.
Från routern har jag dragit ut tre antennkablar till en yttre "puckantenn" som ger bättre mottagning på GSM och som även ger mig möjlighet att "låna" wifi från närliggande restauranger eller offentliga nätverk och sedan dela ut dessa i bilens wifi.

I taket i sovavdelningen har jag monterat en Maxxfan. Det är en fläkt som man kan köra på 10 olika hastigheter och åt båda hållen. Kör jag den så att den blåser ut luft och öppnar ett fönster på skuggsidan får jag ner temperaturen till någon grad över skuggtemperaturen inne i bilen. Kör jag fläkten på att suga in luft utifrån kan jag få en skön vindfläkt i sängarna och om jag lagar mat och öppnar fönstret bakom spisen har jag en perfekt köksfläkt. Stekoset åker ut genom fönstret smidigt och fint :-).

Högt upp i förarhytten har jag satt upp en fjädrande gardinstång (för duschdraperier). I den har jag hängt två dubbla gardiner. När jag kör flyttar jag stången till bakom ryggstöden och drar för draperiet. På det viset slipper jag den varma årstiden att bilens klimatanläggning jobbar med att kyla ner hela fordonet (kan blåsa på riktigt kallt om det vill sig).
När jag står stilla flyttar jag fram stången och vrider stolarna bakåt så draperiet åter hamnar bakom stolarna. På detta vis slipper jag en del av det kallras som kommer in via rutor och dåligt isolerade dörrar och instrumentpanel. Det kan skilja 10 grader mellan temperaturen framför och bakom draperiet :-)

Bakom kylskåpet har jag monterat en 12 V fläkt med termostat. Den är tänkt hjälpa kylen hålla kylan vid höga utetemperaturer. Jag har dock inte haft glädjen av att få prova den här funktionen ännu eftersom jag monterade den upp i Sverige nu i höstas (2019).

I taket i sovavdelningen har jag en brandvarnare och framme i passagerardörrens ficka ligger en brandsläckare och en brandfilt. På förarsidan finns en första förbandslåda och en av två varningstrianglar.

Frampå "huset" har jag monterat en ljusbåge med tre stora extraljus som gör körning på mörka vägar lite säkrare.

Jag har satsat på att skaffa Telia Sense som en extra trygghet och för att få mera Wifi utomlands. Den sitter i OBD-porten och fungerar som färdskrivare (sparar alla körningar i kartform) och har 20 Gb surf per månad som gäller både i Sverige och i Europa. Enda nackdelen med Wifi´t är att det bara fungerar när motorn är igång och en timma efter stopp. Blir det kris kan jag dock starta motorn en snabbis och jag har en ny timma att använda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar