Utrustning

Eftersom bilen är mer än ett fritidsfordon vill jag ha den förberedd även när det gäller utrustning. Jag har därför "plockat på" en del grejor för att underlätta och göra tillvaron säkrare.

Den största investeringen var i en gasolgenerator EKOENERGY som bla Kama säljer. Den kostade lite över 30 000 och gör att jag kan stå utan elkoppling så länge jag har gasol. Den tar ca 0,25 kg/timma och är betydligt tystare än de tystaste bensinelverken (ca 51 Db lämnar den ifrån sig och i o med att ljudvolymen ökar med kvadraten av vad siffrorna visar är skillnaden märkbar). Den är monterad under bilen framför bakaxeln och har två värmeutblås som värmer upp utloppsventilen på gråvattentanken som ett extra bonus. En normal vinterdag om jag står stilla är den igång mellan 30 minuter och 2 timmar om jag inte kört under dagen. Den sköter sig själv genom att starta när batteriet går ner till 11,9 volt för att ladda med 20 A. Den går även att köra manuellt om jag vill vara säker på att den inte ska starta under natten te x. Även om den är tyst så hörs den litegrann och det är ju onödigt nattetid.

På alla luckor (utom gasolluckan) har jag Thules extralås på utsidan. Även på insidan av framdörrarna har jag monterat extra lås (Heosafe) som gör att man inte kommer in även om man "knäcker" de vanliga dörrlåsen. Bodelsdörren har fått en extra låsmöjlighet innifrån genom en "stålpinne" som vilar på två träklackar på karmen och går genom dörrhandtaget.

Bilen har även ett "sladdkopplat" larm från Defa på alla dörrar och luckor (utom gasolluckan även här). Larmet har glaskraschsensor och motorhuven är larmad. Går larmet slår en startspärr till som ska göra bilen omöjlig starta.

På taket sitter en 160 w solpanel som ger tillräckligt för fricamping (utan gasolelverket) för det mesta mellan april till september (mulna mörka dagar och parkering under träd kan dock ställa till det lite ibland).

I framrutan har jag en "dashcam" som filmar framåt vid färd och som jag kan vrida bakåt (in i bilen) när jag står stilla. Den startar automatiskt vid onormala rörelser och spara det som sker framför den.

Allt går ju inte att köra på 12 V. Bla eltandborste, dotterns locktång, datorladdning etc kräver 220. Därför har jag monterat en inverter på 1 500 w med ren sinuskurva (har bränt två eltandborstar och ett moderkort på en laptop på enklare varianter av invertrar).
Invertern startar jag manuellt vid behov och den är för det mesta avstängd.

Bak i bilen ovanför de två "långskeppskojerna" har jag monterat två extra tolvvoltsuttag för laddning av mobiler och drift av router.

Routern är av märket Dovado (tiny AC) och kan förutom att dela ut med GSM internet via Wifi även hämta Wifi där det finns och är åtkomligt för att sen dela ut det i sitt eget Wifi.

Frampå "huset" har jag monterat en ljusbåge med tre stora extraljus som gör körning på mörka vägar lite säkrare.

Jag har satsat på att skaffa Telia Sense som en extra trygghet och för att få mera Wifi utomlands. Den sitter i OBD-porten och fungerar som färdskrivare (sparar alla körningar i kartform) och har 20 Gb surf per månad som gäller både i Sverige och i Europa. Enda nackdelen med Wifi´t är att det bara fungerar när motorn är igång och en timma efter stopp. Blir det kris kan jag dock starta motorn en snabbis och jag har en ny timma att använda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar