torsdag 18 oktober 2018

Polen och Tyskland bye bye för den här gången

Efter den "ilskna" polacken (se förra inlägget) drog jag mig norrut till en liten turistort som heter Barth och ligger straxt väster om Stralsund på den tyska östersjökusten. Där dök min vän "Vispop" upp för ett av våra numera sedvanliga möten:-).

När jag var i Barth ringde Per, en annan god vän. Han visade sig ha "historiska" kopplingar till Barth då hans morfars mor ägt ett större hus vid marknadsplatsen där under tidiga delen av 1900-talet. Vi kom överens om att jag skulle försöka hitta huset och fotografera det. Per hade ett foto taget på platsen 1909 och när han skickat ner detta var det lätt för mig att hitta huset som jag sedan tog kort på och vidarebefordrade till honom.

Man kan se på fotona att det har hänt lite på de dryga 100 åren som passerat. Huset liksom övriga byggnader hade genomgått en stor (kanske flera) renovering på dessa år och såg nu ut att vara ett hyreshus med många invånare.

Per och jag kom sedan överens om att han skulle komma ner till Polen och vi skulle kampera ihop i hemmet några dygn innan vi tog färjan tillbaka till Sverige. Vi bestämde att vi skulle ses i Poznan som är en relativt stor stad ca 40 mil sydost och Barth.
När Vispop lämnat Barth satte jag sydlig kurs och körde på tyska sidan av den polsktyska gränsen till jag var ungefär tvärs Berlin. Där girade jag österut och den natten stod jag på en parkering i Frankfurt an der Oder. Floden Oder utgör gräns mot Polen här. Jag skulle därifrån ha ca 2 timmar kvar att köra till Poznans flygplats dagen efter. Per skulle landa straxt efter klockan 14 och jag skulle ha god tid på mig att fixa en polsk "Viatoll" -dosa vilket är nödvändigt om bilen har en totalvikt över 3,5 ton och man vill köra på en del större vägar i landet.
Efter en liten sökinsats morgonen efter när jag skulle leta rätt på den bensinmack som var serviceställe för ovannämnda dosa tog jag mig upp på motorvägen. Trots en entimmars bilkö i närheten av Poznan kom jag i tid till att plocka upp Per.

Jag hade kollat in lite olika parkeringsmöjligheter i Poznan på min app "Park4night" och snart stod vi tryggt parkerade ca 300 meter från centrum. Parkeringen var bevakad och kostade ca 100 kr/dygn. Eftersom Per är intresserad av släktforskning och funnit att en del av hans "förfäder" härstammar från Polen och området runt Poznan ägnade vi lite tid åt att besöka stadsarkiv och bibliotek (som hanterar "folkbokföring" mm i Polen). Vi hittade inte mycket ny information men några intressanta händelser dök i alla fall upp.
Efter två dygn i Poznan styrde vi långsamt norrut och hamnade i Gorzov Wielkopolski. En liten återvändsgata precis intill floden Warta som flyter genom staden blev vår adress denna natt. Genom babordsventilerna kunde vi på kvällen och morgonen iaktta floden och staden på andra sidan. Morgonen efter fortsatte vi vår resa norrut efter att först ha besökt ytterligare ett stadsarkiv.

Ovan vår parkering Gorzow Wielkopolski. Lite senare flyttade vi tvärs över gatan och kom närmare floden.

Klockan 14 avgick TT-lines färja från Swinoujscie till Trelleborg. Eftersom toatanken i hemmet började närma sig full blev det första vi gjorde när vi kört av färjan att tömma denna på en ställplats som ligger precis väster om Trelleborgs hamn. På natten förtöjde vi påLagunens ställplats vid Limhamn och efter några timmars sömn släppte jag på morgonen av Per vid Malmö centralstation där han skulle ta tåget hem till Kalmar.
Själv rullade jag upp till Helsingborg där jag bokat tid för service och besiktning av hemmet på tisdag. Andra kvällen i Helsingborg kom vännerna Roger och Heidi åkande med sin husbil och på kvällen blev det lite rödvin och mycket prat;-). Tillsammans med Vispop blev vi tre husbilsbesättningar som strålade samman.
Roger är en hängiven fotograf och håller som bäst på att starta upp sin webbutik:Rosensöfotokonst och det blev lite prat runt detta plus en massa husbilsdividerande förståss :-).
Tycker man om fina fotografier med lite speciella motiv kan jag verkligen rekommendera att gå in och kolla på Rogers butik. Utbudet är som bäst på gång att byggas upp i skrivandets stund.

Sedan i sommar har jag funderat på hur och var jag ska tillbringa vintern. En tanke har varit att ställa husbilen i Sverige och köpa en flygbiljett till något avlägset/varmt land (Kambodja, Sydafrika och Vietnam har varit några av alternativen i dessa tankar). En annan tanke har varit att återigen styra hemmet söderut och fortsätta förra vinterns "utforskning" av södra Europa.
I helgen kom jag fram till ett beslut: Det blir en repris på förra vintern. Om några veckor lämnar jag Sverige med planen att avverka mellan 10 och 20 mil/dag för att på allt mellan några veckor och en månad ta mig ner till Spanien och eventuellt Portugal.
Jag har dock inte helt släppt tanken på en längre resa. Även om hemmet är i södra Europa går det ju att parkera det där och ta en flygresa någonstans en månad eller så;-). "Den som lever får se" ;-))