söndag 29 augusti 2021

Lämnat Moseldalen med ostlig kurs. Läderproduktion och polsk camping bland annat

Vår "hemliga" trädgård bakom stadshuset
i Langen

Den 23 augusti

Jag övernattade natten till idag utanför den verkstad i Cochem som skulle kolla upp min Telair 480 gasolgenerator. Den är min livlina när de 600 watten solpaneler på taket tillsammans med min lösa 100 wattspanel inte klarar försörja hemmet med el. Gasolgeneratorn laddar mina bodelsbatterier med ca 20 Ampere/timma och startar med automatik när spänningen går under 11,9 volt. För det mesta brukar jag dock starta den tidigare eftersom jag tycker 11,9 är i lägsta laget för att inte skada batterierna.
Vid kontrollen av generatorn visade det sig att den inte alls var trasig. Jag hade bytt batterier i Portugal i våras och hade inte kört generatorn sedan dess eftersom jag haft sol eller landkoppling. När jag nu startade den bettedde den sig inte som tidigare.

På verkstan fick jag klart för mig att mina gamla batterier varit i så dålig kondition under hela tiden jag haft den här husbilen att generatorn  då haft problem ladda dem riktigt. I nuläget med de här batterierna (Varta AGM) beter sig och fungerar allt som det ska :-).
Glad i hågen betalade jag de 58 Euro som verkstan ville ha för genomgången och rullade vidare längs Mosel. Uffe stod då på en ställplats i en by som heter Klotten.
Efter att ha hittat två Geochachar där rullade vi sedan sakta vidare österut. Av misstag missade vi någon väg i Koblenz och upptäckte att det enklaste nog var att lägga kursen längs floden Rhen som går ihop med Mosel just i Koblenz. Vi följde nu Rhen i sydvästlig riktning medan vi väntade på att få syn på en bro som kunde ta oss över till andra sidan. Denna väntan blev lång. Tydligen har man väldig glest mellan broarna (i a f den här sträckan av Rhen).
Straxt innan Frankfurt vill GPS'en till slut leda oss över en bro och vi kunde snart inta en mer östlig riktning.
På kvällen förtöjde vi bakom statshuset i en stad som heter Langen. Det var en vanlig men väl belägen parkering och när vi parkerat lite smart hade vi faktiskt en liten gräsmatta utanför min dörr där vi utan att locka blickar till oss kunde sitta en stund på kvällen.

Den 24 augusti
Våra dagsetapper de här dagarna har legat på ca 20 mil. På eftermiddagen den här dagen valde vi att stå på en ställplats. Den här gången till den överkomliga summan av 6 Euro. På kvällen där träffade vi en polsk kärnkraftsarbetare som sedan 3 månader jobbade på ett närliggande kraftverk och bodde i sin husbil. Han verkade lockad av vårt sätt att leva med den totala friheten, men hade med säkerhet minst 15 år kvar att jobba innan möjligheten skulle öppna sig.

Gemensamt tak över uteplatsen

Den 25 augusti
Vi har i våra GPS'er bockat i "undvik motorväg" och "undvik betalvägar". Det leder till att vi slipper sitta och nöta och bara transportera oss utan att se mer än höga vallar och diken. Vi åker fram på mindre vägar och kommer genom byar och städer. Stannar ibland på någon parkering eller något torg en stund och tar en paus. Resan tar på det viset betydligt längre tid, men vi har inte bråttom och vi ser resan som en del av målet.
På eftermiddagen anländer vi till en gratis ställplats vid ett gammalt tegelbruk. "Alte Ziegelei" utanför en by som heter Niederwurschnitz. När vi kom fram fick vi trevlig hjälp att ankra upp våra hem av ett par tyska husbilsbesättningar. Från ankarplatsen hade vi ca 10 meter till den lilla Imbissen som låg i tegelbruket och snart satt vi med en kall öl och varsin måltid framför oss på deras uteservering. Uffe åt schnitzel medan jag intog en stor tjock tysk "wurst".
Efter den "långa" promenaden hem blev vi inbjudna till våra grannar i de tyska husbilarna. Kvällen blev sen och trevlig med en massa prat om husbilar och resor.
Den lilla restaurangen i tegelbruket
Vår uteplats med krypavstånd till restaurangen ;-)
Husbilen sedd från utanför restaurangen

Den 26 aurgusti
Det blev en sen start den här dagen. Vi var båda lite sega efter den trevliga gårdagskvällen och klockan hade blivit närmare 7 på kvällen när vi förtöjde på en gratisparkering vid ett gammalt järnvägsmuseum i en stad som heter Wildsruff.
Framför våra hem fanns en hög tegelskorsten och på takvåningen i denna såg vi två huvuden sticka upp. Efter inte allt för långa funderingar insåg vi att det var ett storkpar. Vi hittade en skylt en bit bort där dessa storkars historia kunde följas. Jag kommer inte ihåg de exakta åren eller händelserna nu, men detta storkpar hade bebott takvåningen i skorstenen sedan minst 10 år. Varje år fanns beskrivet hur många ungar de fått och hur många av dessa som fått uppleva vuxen ålder. Jag kommer ihåg att ett av åren hade en av två ungar ramlat ur boet och dött i fallet medan den andra klarat sig och fått uppleva vuxen ålder. Några år hade de enbart fått en avkomma och denna hade sällan klarat sig.
Livet är inte tydligen inte så enkelt även för ett storkpar.
Tur man inte är stork. Hade fått svindel när jag tittade ut ur ägget första gången ;-)

Visst är de fina fåglar

Den 27 augusti
Gränsen till Polen passerades på lite olika vis för oss båda. Uffe som har en bil som väger max 3,5 ton kunde lugnt koncentrera sig på att hindersfritt köra över gränsen och jaga rätt på lite diesel medan jag med mina 3,85 ton försökte hitta ett ställe där jag kunde teckna mig för att få köra på betalvägar i landet. Det är alltid ett litet äventyr att hitta dessa ställen. Kartorna de har på sin hemsida: Viatoll.pl visar ofta väldigt diffust på serviceställena där man registrerar sig och det är flera gånger genom åren som jag hamnat på de konstigaste platser när jag enbart följt GPS'en.
Samma den här gången. Jag såg på kartan att jag nog skulle hamna i en polsk åker straxt norr om en motorväg om jag litade på informationen.
Vis av erfarenheten tog jag istället följe på lastbilen framför mig. Snart stannade den vid en bensinmack och jag gick in där för att höra mig för. Naturligtvis var det inte här man skulle registrera sig (sån tur hade jag inte) utan jag fick på knagglig tyska en färdbeskrivning till en annan mack ca 1 km därifrån.
När jag svängde in på denna fick jag syn på en container med en skylt "E-Toll". Efter en hel del turer med personalen där hade jag efter en halvtimma blivit inloggad i det polska vägtullssystemet. Jag hade också fått förklarat för mig att man om en månad skulle byta ut det gamla "VIA-Toll systemet" med transpondrar man har i rutan till ett helt nytt system som alltså heter "E-toll".
Redan idag kör man det nya systemet parallellt med det gamla. Istället för en transponder i rutan får man nu och framöver hämta en app till sin mobil och registrera sig via deras hemsida. Appen ska sedan vara igång under resor på betalvägar.

Väl färdig med ovanstående letade jag reda på en bankomat. Jag la mina resterande Euro i ett kuvert och "hällde" i några polska zloty i plånboken. Jag har ett antal kuvert märkta med olika länders valuta i ett av skåpen i bilen med slattar av olika valutor eftersom jag sällan har helt slut på ländernas valutor när jag kör över gränserna.
Med hemmet lagligen registrerat och stålar på fickan satte jag nu kurs mot en parkering i en by som heter "Lesna" och ligger några mil in i landet. Där hade Uffe hittat en parkering vid någon form av fritidsområde vid ungefärligt namn: Pärldalen. Här står vi gratis med 100 meter till en restaurang och antagligen ett fint naturområde med något slott i närheten. Vi får se om jag "orkar" leta upp den Geocach som ska finna 400 meter från hemmet. :-)

Den 28 augusti
Dagen började med att åka lite motorväg och testa min E-toll app. Efter ett antal mil pep den till och plockade några av de 120 Zloty jag laddat med. När vi efter ca 12 mil bestämde oss för att vi testat nog motorväg svängde vi av. Jag hade då förbrukat ca 23 Zloty.
På småvägar kryssade vi oss sedan ytterligar ca 15 mil innan vi bestämde oss för att det var dags kasta ankar igen. Vi siktade in oss på en gratisparkering som enligt park4night skulle ligga vid en bar i staden Opole. På platsen fann vi en stor grusplan som vid första anblicken såg rätt okay ut. Den utlovade baren lyste dock med sin frånvaro och när vi upptäckte att hela planen visade spår från sladdande bilar bestämde vi oss för att söka vidare. Det hade inte varit kul vakna upp av smatter av grus på hemmet när traktens ungdomar firade lördag.
Istället satte vi kurs på en camping lite utanför stan. Vägen dit var både krokig och bucklig. Hastigheten de sista 4 kilometrarna låg på ca 10 km/timma.
Väl framme fann vi en strand där folk badade och en liten bistro där man förutom öl och vodka kunde få lättare måltider. Vi betalade 33 Zloty (ca 80 kr) per hem och fick en delad strandtomt. På kvällen blev det lite vodka proving efter att ha inmundigat varsin friterad kycklingfile.

Nästan lite svensk tallskog på campingen
Man ser hemmet på andra sidan stranden
Här kan man beställa öl och vodka bl a ;-)

Vår vana trogen tog vi igår två spontanbeslut: Vi stannar en natt till på campingen och vi kör sedan direkt in i Slovakien. Vi har ca 25 mil till gränsen och bör med vårt vanliga tempo nå den på ca 4 timmar.

Vill man följa Uffe har han en Youtubekanal där han berättar om vår upplevelser. Han här även en blogg: www.minhusvagn.com

En av dagarna blev det lite läderarbete. Den här gången gjorde jag en bred rem att trä på min tennmugg. Det är lite pilligt men samtidigt roligt när ser att det trots nybörjarhandlag blir skapligt fint när det är färdigt :-)

Håller på "knacka" hål att sy i

Nu börjar man se vad det ska bli