torsdag 28 december 2017

Tyskland och Polen

I samband med att jag nu fått min blogg  klar och sakta börjar förstå lite av hur detta ska gå till skriver jag nu mitt första inlägg.
Jag befinner mig på resande fot tillsammans med min vän Vispop. Vi har sedan den 22 december befunnit oss på kontinenten med våra hem. Vi tog färja från Trelleborg till Rostock där vi tillbringade första natten på en bordershop parkering ca 1 km från färjekajen. På morgonen inhandlade vi lite vin och andra "nyttigheter", samt fyllde upp våra dieseltankar med tysk diesel innan vi gav oss av mot Stralsund.

I Stralsund hittade vi en trevlig parkering nere i hamnen utanför vad vi trodde var en vinterstängd restaurang. När solen gått ner fylldes dock luften och våra hem av dova bastoner som fick glasen att skramla i skåpen. Vi konstaterade snart att restaurangen var allt annat än vinterstängd. I ena änden på huset låg en pub som var väldigt öppen även den. I den del av huset som vi parkerat utanför drev man något som kallades "Verkstaden" (fast på tyska förstås). I puben fick vi reda på att ikväll var "verkstaden" abonnerad: Tre trettioåringar hade slagit sig ihop och bjudit in 200 gäster för att fira den gemensamma födelsedagen.
När vi insåg faktum och dessutom hunnit ta ett glas vin tidigare på kvällen (förflyttning av våra hem var alltså uteslutet), blev vi kvar på puben och inmundigade några tyska öl. Det finns ett talesätt: "if you cant beet them, join them". När vi sedan så småningom kommit tillbaka till våra husbilar tycktes "oljudet" betydligt mer uthärdligt och när jag stoppat i mina öronproppar sov jag som en stock hela natten.
Dag nummer 3 på vår utflykt tar vi oss över gränsen till Polen. Efter lite kryssande i Swinoujscie hittar vi en bevakad parkering där vi för 40 zloty (ca 100 sek) får stå ett dygn om vi vill. På kvällen tar vi en pizza och löser lite världsproblem.
Vi låter infall och slump styra vår resa. Övernattningarna sker där vi hittar en bra parkeringsmöjlighet. Ett par gånger har vi i Polen valt bevakad parkering eftersom vi känner oss lite osäkra på hur "riskfritt" beträffande inbrott och stölder det är att "fricampa" här. Den tredje natten tar vi dock steget och ställer oss på två parkeringsfickor som är stora nog för våra bilar. De senaste två nätterna har vi nu fricampat utan problem. I kväll bor vi i en liten by som heter Cedynia och ligger intill gränsfloden Oder. Här har vi hittat två parkeringar mitt i byn. Precis så långa att min 7,4 m's husbil får plats om jag låter extraljusbågen nudda en gräsvall.
 Under resan har vi som vanligt sett fördelar respektive nackdelar med mindre och större husbil. Kompisn har en sk plåtis som är lite smalare än min halvintegrerade. Den är dessutom ca 1 m kortare. Det gör att det är lättare för honom att hitta parkeringar och att slingra sig fram på smala vägar och i trånga byar. Baksidan är boendet: Det är betydligt luftigare och rymligt i min bil.
Det finns nog inget facit vilken typ av bil som är bäst utan man får kompromissa till man hittar en lösning som passar för ens egen situation.