torsdag 21 februari 2019

Normal i Linköping och solpanelerna laddar i Grekland


 När jag hämtade hemmet igen på Mani Camping utanför Gythio den 12 februari hade jag hunnit avverka mitt besök på hematologen i Linköping och två veckor hos Caroline och Dennis på deras lilla gård på Öland.

Efter att jag tre veckor tidigare lämnat bilen på campingen flög jag till Budapest och fick 4 dagar där med promenader och spabad.




Månen inzoomad igårkväll


En dag sa min telefon till mig att jag hade gått 14 km (blev direkt trött i benen när jag insåg detta;-)) och när jag senare samma dag legat i Rudasbadets svavelhaltiga vatten i en och en halv timma såg jag ut som ett jätterussin. Skinnet var skrynkligt som ett alplandskap i miniatyr och när jag kom till min hyrda lägenhet somnade jag gott och tidigt.
Resan mot Linköping gick med Wizz air som landade på eftermiddagen den 27e januari på Skavsta i Nyköping. Därifrån blev det flygbuss till Linköping och mitt bokade Airbnb-rum 10 minuters stadsbusstur från Universitetssjukhuset.
På sjukhuset togs en massa prover och "min" läkare klämde och kände lite på de ställen där jag för något år sedan hade svullna lymfkörtlar. Med en nöjd min konstaterade han efter en stund att mina körtlar verkade vara små och utan anmärkningar. När sedan provsvaren kom någon timma senare visade även de på normala värden och jag kunde glad i hågen åter lämna sjukhuset och se fram mot 12 veckor i "frihet" till nästa kontroll.
På eftermiddagen tog jag tåget till Kalmar där Caroline plockade upp mig för vidare "transport" över bron och upp till norra Öland. De hade precise blivit färdiga med renoveringen av sitt gästrum och jag fick den stora äran att inviga detta under de följande två veckorna.

Tiden flöt på fort och när det var dags ta mig hem till husbilen igen gjorde jag detta med flyg hela vägen från Kalmar till Aten. Flyget gick via Arlanda och Paris där jag på den sistnämnda flygplatsen blev tvungen vänta i 7 timmar innan planet till Aten skulle avgå.
För några år sedan skaffade jag mig via min bank ett Master Card Platinum med ett Priority pass som ger möjlighet att sätta sig på ett antal olika "lounger" på flygplatser världen runt. Detta kan jag nyttja 4 ggr/år (efter det måste jag betala en summa för att komma in). Jag bestämde mig i ett tidigt skede för att mitt 7 timmarsstopp i Paris var ett perfekt tillfälle att nyttja kortet och kunde under uppehållet sitta i en bekväm soffa och inta hur mycket flytande och fast föda jag ville. Det ingick även fritt Wifi och jag behövde inte använda något av den begränsade mängd surf som jag har tillgänglig i EU utanför Sverige.
Jag har ett Tele2 unlimited abonnemang i min telefon och router. Det kostar tack vare mitt medlemskap i Husbilsklubben 399 kr/månad och ger förutom obegränsad surf och telefoni i Sverige fria samtal och 30 Gb surf i Eu. Utöver detta har jag en Telia Sence monterad i hemmet. Den talar om för mig var bilen är (om jag virrar bort mig i någon stad kan jag bara starta en app i mobilen och om jag får inbrott i bilen får jag ett meddelande om att något pågår samt bilens position om den blir stulen). Den ger dessutom 20 Gb surf/månad via en inbyggd router. Tyvärr är den bara igång en timma efter att motorn på bilen stängts av, sedan måste jag göra en omstart för att få en ny timma. Tillsammans har jag alltså 50 Gb/månad vilket nästan alltid räcker till min förbrukning.

Efter några slappa timmar i loungen på Charles de Gaul avgick så småningom mitt flyg till Aten och vid midnatt landade jag där. Via en tjänst "GetTransfer" hade jag bokat en bil som för 24 Euro tog mig till mitt hotell inne i centrala Aten. Chauffören stod och väntade vid utgången från flygplatsen med en skylt med mitt namn på och efter ca 40 minuter hade jag checkat in på hotel Phidias. Det var allt annat än ett lyxhotell. Rummet var nog ca 7 kvm inklusive dusch och toalett men priset var överkomligt (25 Euro/dygn) och det låg väldigt bra för promenader och lite sightseeing.
Från början hade jag bokat en natt men eftersom timmen blev sen innan jag var på plats och bussen till Gythio och hemmet gick kl 10:30 bestämde jag mig för att stanna ytterligare en natt och utnyttja dagen till att se mig om. Även här blev det en riktig långpromenad och om telefonen hade rätt hade jag avverkat ca 12 km när kvällen kom.

Bussen till Gythio gick i tid dag nummer två och efter 4 timmar plockade campingföreståndare på Mani Camping upp mig och körde hem mig till husbilen.
På bussturen från Aten passerar man över Korintkanalen och när jag åkte upp tre veckor tidigare lyckades jag missa denna fantastiska skapelse. Den här gången hade jag bestämt för att vara mer uppmärksam och fuskade när vi började närma oss bron över kanalen genom att hålla koll på Google maps. Man har svårt att fatta vilket enormt arbete det måste ha varit att gräva/spränga detta enorma dike som blev färdigt i slutet på 1800-talet.

                          Den här gången var jag vaken när jag passerade Korint. Men
                          bussrutan var lite smutsig ;-)


 På campingen hade Erion tagit hand om de solpaneler som jag beställt innan min Sverigeresa. Peter (Muskatten) hade varit snäll och hämtat dem hos godsleverantören och kört ner dem till campingen. Jag lassade nu in dem i hemmet och efter att med lite trixande ha fått igång min fortfarande krånglande Trumapanna tog jag en sväng till Scala och Lidl. Med full kyl och frys satte jag kurs mot Kamares beach som numera börjar kännas som tomten utanför hemmet ;-).



Dimitrios som hon såg ut i tisdags


På vägen från Scala söderut innan man når Gythio ligger ett relativt känt skeppsvrak på stranden. Dimitrios lär ha varit ett smuggelfartyg som drev upp på stranden i början på 1980-talet. Hon ser fortfarande rätt häftig ut när man tittar ner på henne från vägen medan man passerar.  Vädrets makter har dock sin inverkan och det är inte allt för länge sedan som akterskeppet till viss del bröts av. Om en massa år lär det inte vara så väldigt mycket som syns av Dimitrios längre.

Framme på Kamares Beach parkerade jag återigen bredvid Peter, min granne sedan snart två månader på stranden. Det var roligt att träffas igen och jag hade med mig lite småsaker som han saknade här nere i Grekland: Kalles kaviar och knäckebröd i ätbara produkter och en del mer tekniska prylar till husbilen.
Till mig själv och mitt hem hade jag köpt kablar och installationsmaterial för den blivande "solcellsparken" på hemmets tak.
Under tiden jag varit borta hade förutom mina takpaneler även en vikbar solpanel och en amperemätare kommit. Måste erkänna att det "sög i tarmen" efter att få börja installera och förbättra:-).

                           Här laddar den vikbara solpanelen :-)


Efter några dagar satte vi fart och med stor hjälp från Peter fick vi relativt snabbt gjort två uttag på sidorna på bilen där jag kan koppla in den vikbara panelen. Den är precis som takpanelerna på 100 watt och tack vare att den är "lös" kan jag ofta placera den i rät vinkel mot solen vilket gör att den ger betydligt bättre effekt än en motsvarande liggande platt på taket. Enbart med detta nytillskott tillsammans med min "gamla" 160 wattare på taket kunde jag nu när solen sken ladda upp till 10 amper/timma. Nästa steg i vår gemensamma ansträngning att utrusta hemmet blev att installera amperemätaren. På husbilen i original finns ingen dylik och man har egentligen nollkoll på om man tär på batterierna eller om laddningen är större än förbrukningen. Med amperemätaren får jag full koll även på detta.
När vi var inne och skruvade vid bodelsbatterierna (2x97 Ah blybatterier) kunde vi konstatera att dess inte var kopplade för bästa kapacitet och livslängd. Istället för att använda pluspolen på det ena av de två parallellkopplade batterierna och minuspolen på det andra hade man kopplat att laddning och förbrukning på enbart det ena batteriet. Det andra var förbundet med kablar vid sidan om. Jag vet inte om detta kan ha bidragit till att mina "gamla" AGM batterier nyligen gav upp endast två år gamla.
Efter att vi kopplat om plusspolen på batterierna så att strömmen nu gick genom båda batterierna kunde jag nästan direkt se att de behöll spänningen betydligt längre.
När vi anslutit amperemätaren (en hallmätare som läser av genom att enbart träs över en batterikabel) skruvade jag tillbaka passagerarstolen och plockade i ordning lite i hemmet som fort blir stökigt när man har lite projekt på gång.
Dagen efter anföll vi taket. Vi la ut solpanelerna på sina platser och markerade med tusch var de skulle sitta sedan tvättades taket med thinner och panelerna last på plats. De sitter nu med dubbelhäftande "supertejp" och sikaflex. Kabeldragningen gjorde Peter och under tiden vi höll på diskuterade vi huruvida min gamla panel kanske skull bytas ut när vi ändå var igång. Det var en lite större och tjockare panel som suttit sedan bilen var ny. De nya panelerna väger ca 2 kg styck medan den gamla väger ca 12 kg. Bytte vi den skulle jag få ungefär samma vikt på hemmet som innan men med skillnaden att jag nu skulle ha 6 x 100 watt istället för 160 på taket. Efter lite funderande där vi bl a även konstaterade att vi skulle bli tvungna lossa den stora panelen för att komma åt att föra ner kablarna från de nya genom taket, bestämde vi oss för att jag skulle beställa ytterligare 2 paneler och den gamla fick gå till försäljning (den står nu längs vägen med en skylt "for sale" på här vid husbilarna. Får hoppas någon nappar. Användandet av solpaneler i mindre skala lär vara stort här och med lite tur är det någon som nappar på denna fantastiska affärsmöjlighet. Annars får jag försöka få med den hem till Sverige i juni. Dennis kanske kan ha den i sjöboden för att få lite "mysbelysning" ;-).
Nu väntar jag på de två "extrapanelerna" jag beställt. När de kommer är taket förberett och installationen av dem kommer att gå fort ;-).
Allt som allt kommer jag sedan att ha 600 + 100 watt solceller. Tillsammans med gasolgeneratorn räknar jag med att inte behöva koppla någon landström längre så länge jag tillbringar de ljusa delarna av året i norra Europa och de mörka i södra delen :-)

                           Solcellsparken på taket 

                      Den gamla solcellen ute till försäljning på "Kamares Second hand"

 

Det är nu en vecka sedan jag kom hem igen och det har inte hunnit bli så mycket fiske. Ett par kvällar har vi kastat ut våra Kalamarisbeten (utan att få något) och resten av tiden har det varit mycket pill av mer teknisk natur ;-).


En fin månspegel tagen från Kamares "taverna"

                             

Jag tror jag kommer bli kvar här på Kamares fram till i april. Kanske med några dagars avbrott för att åka upp till Elea Beach där jag stannade någon vecka på vägen ner. Det kan vara lite kul träffa mina dåvarande grannar bl a den tyska sambandscentralen (se tidigare inlägg) och lufta hemmet lite. Dit är det ca 6 mil på vacker väg så det kunde vara en trevlig liten utflykt.

  360 graders panoramabild från Kamares :-)
 

10 kommentarer:

  1. Ingen bild på Tilka, när du kom "hem" igen? :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej tyvärr, men jag kan lova att man kände sig välkommen. Om jag minns rätt sov Tilka i min säng den första natten:-)
      Wovvi gav inte ens skall när jag kom. Annars brukar hon gärna skälla på diverse fordon. Peter berättade att hon även känner igen ljudet från er bil på långt håll ;-)

      Radera
  2. Trevlig läsning. Jag följer ditt husbils resande med spänning
    Juhani

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Julian:-)
      Det är roligt att det jag skriver uppskattas.

      Radera
  3. Hej Tomas, verkar som du har samma leverne som då vi åkte omkring med 171:an fast kortare antal i besättningen. läser med spänning dina referat om montering och fiske. Ha det så gott framöver.
    Janne Gli.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Janne.
      Kul att du följer mig här :-). Visst finns det många likheter med livet till sjöss. Lite förflyttningar, nya hamnar, underhållsarbeten och utvecklingsarbeten.
      I slutet på april mönstrar nog Roger E på för en gemensam kryssning någon vecka så blir det ännu mer likt den gamla "goda" tiden ombord :-)

      Radera
  4. Roligt att provsvaren var bra. Man börjar ju fundera vad som hänt när det dröjer mellan inläggen. Skall bli roligt att följa den fortsatta monteringen av solar systemet och ifall du själv blir nöjd. Jag håller på och funderar solsystem själv så det knakar, poly eller monocrystal, och allt som bör finnas mellan celler och batterier. Det finns många bud där ute om det optimala, men vad värre är, så tycks alla ha obegränsade resurser och bokstavligen gödslar med kulor.
    Hälsn. BigSpender

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej :-)
      Ja det var skönt med positiva svar. Det blev lite långt mellan inläggen den perioden jag inte var i hemmet. Skriver här från min laptop eftersom jag inte fått det att fungera via plattan (som ju nästan alltid är med). Försöker skriva någon gång var eller varannan vecka annars:-)
      Nu har vi haft några blåsiga och kyliga dagar här på stranden men idag skiner solen med sin närvaro och det är upp mot 17 grader.
      Ska försöka få till ett inlägg någon av de närmsta dagarna om solpaneler och trumapannan (som ger mig lite tuppjuck ännu).

      Med vänlig hälsning

      Nomaden ;-)

      Radera
    2. Hej igen! Bra att du har en allkonstnär som Muskatten där. Han borde kunna överlista Truman. Det är oftast inte märkliga eller dyra saker som stör funktionen. Kruxet är att komma på rätt diagnos. Dammråttor i insuget är en vanlig åkomma eller att samma typ av råttor orsakar "halvkortslutningar" i det elektriska. Just damm är något som konstruktörerna har missat att ta hänsyn till. Kruxet är väl att det tar några år innan det samlas på tillräckligt. Din bil är ju så ny att du kan utan vidare plocka isär systemet och nagelfara detaljerna. I en äldre bil/system finns alltid korrosion som sedan gör att saker går sönder när man skruvar på dem, ex rör.
      Det handlar om att bara "våga" börja undersöka. Själv använder jag flitigt mobilens kamera i alla stadier av demontering och då slipper man gissa vid monteringen.
      Annars tycker jag att ni har en skön tillvaro där nere. Är faktiskt lite avis. Läser med stor behållning även om de minsta detaljerna. Just Grekland lockar mig då folket har mer "rörligt sinne" där, jämnfört med Manuel & Rosita borta i Spanien.

      Radera
    3. Ja Muskatten är verkligen en allkonstnär. Det han inte fixar är nog i det närmaste olösligt :-).
      Tänker att det är både på gott och ont med ny bil. Det mesta är fortfarande relativt lätt få loss och isär, men samtidigt är det väldigt mycket smågrejor i plast och en väldig massa elektronik som kan ställa till det. Så länge det fungerar har man en massa smarta funktioner som man nog får vara beredd på att få fixa med i framtiden om man vill ha dem kvar :-).
      Mobilen är toppen som minne. Använde den när jag bytte kretskortet i Truman för att komma ihåg hur sladdarna satt. Jag tycker också det är en betydligt mer avslappnad livsstil här än i Spanien. Bor man som vi gör på samma ställe några månader får man många kontakter med omgivningen. Peter (Muskatten) har ju dessutom varit här långa perioder under många år och har ett väl "etablerat" kontaktnät.
      Vädret har i vinter inte varit långt ifrån detsamma som i Spanien utan antalet dagar man kunnat sitta ute och njuta i solen har varit begränsat. Men vad gör det om man bor i husbil. Finns alltid något att pilla med. Förbättra eller laga :-).

      Radera