fredag 1 mars 2019

Trumareparationer medan grekiska fiskebåtar fiskar på tomten

Ibland undrar man om man bör vara elektronikingenjör för att klara av nomadlivet (eller som i mitt fall ha bra kontakter) :-)


När de 4 solpanelerna i veckan var monterade på hemmets tak ringde föreståndaren på Mani Camping och meddelade att det paket jag väntade på från Truma Service i Kristianstad hade anlänt. Jag hade fått använda mig av Campingens adress för att man skulle våga skicka de säkert dyra delarna från Sverige och ner till den Grekiska landsbygden.
Glad i hågen åkte jag igår och hämtade paketet och idag har det varit monteringsdag under babordsbingen där Trumapannan sitter. Först att bytas var förbränningsluftfläkten som satt relativt enkelt till. Efter det var det kretskortets tur vilket sitter en bit krångligare till och har fler kablar och kontakter som man kan blanda ihop eller förstöra. Det gick dock fint att byta även detta och med förhoppning om ett lite problemfriare liv beträffande värmesystemet i hemmet startade jag sedan pannan.
Det tog inte en minut förrän mitt "gamla" fel syntes i larmtablån och jag var tillbaka på noll. Min värme fungerade inte och ett tag såg det ut som om jag skulle få ta fram ett extratäcke för att hålla värmen om nätterna. Efter en del klurande och diskuterande med Truma körde jag ner huvudet och en arm för åttioåttonde gången under bingen. Demonterade kåpor och kretskort och tog baksidan på en skruvmejsel för att knackade på fläktmotorn till den fläkt som blåser runt den uppvärmda luften i bilen. Jag fick även in ett finger och lyckades rotera fläkten ett kvarts varv.

Trumapanelen med en annan "felkod" som dök upp under startprocessen. Berodde på en missad sladd ;-)


Kretskortet i Trumapannan


Tillbaka med kort och kåpor innan ett nytt försök starta pannan. Det var en lite pirrig minut som kändes som ett halvår innan jag hörde det välbekanta ljudet av hur fläktarna började gå i pannan och gasollågan tändes. Tjoho jag har åter värme (om än med lite mer trixande än normalt) och klarar mig nu förhoppningsvis de ca 10 dagar det tar för ett paket att nå campingen när det skickats från Kristianstad. I nästa paket kommer det förhoppningsvis att ligga en ny fläkt till uppvärmning av bilen och en ny panel till själva värmesystemet. Trumasupporten vill inte riskera att jag får ner fel delar igen och med tanke på att de fel jag upplever kan ha flera grunder varav panelen är en, bestämde man sig för att skicka ner båda de delar som kan fela och som ännu inte är utbytta. En stor eloge till Truma i Kristianstad som trots att garantitiden gick ut 8 dagar innan min panna la av, på "good will" skickar delar och hjälper till via telefon och mail på ett formidabelt sett :-).
Ytterligare en lite halvteknisk syssla har legat på dagordningen den här veckan. Den ena plattan på min spis har fått allt sämre låga. Efter konsultation med min granne Peter (Muskatten) som nog är en korsning av fiskeentusiast, elektronikingenjör och finsnickare (han bygger nya hyllor och lådor i sitt hem var och varannan dag;-)) angrep jag spisplattan. Efter att ha lossat den översta lilla metallbiten på spisplattan tog jag en liten koppartråd från en gammal elsladd och lyckades föra in den i ett hål som var så litet att jag med nöd och näppe kunde skönja det. När jag sedan monterat ihop plattan efter att ha fört koppartråden upp och ner några gånger hade plattan åter normal funktion.

Peters vovve "wowi" på plats i min kökssoffa under en inköpstur till Gythio :-)

Tilka på sin vanliga plats som "andrepilot" i hemmet.


På fiskefronten ligger vi lågt den här veckan. Det har varit en blåsig period och ett tag var jag beredd på att förhala bilen en bit upp från stranden. Vågorna var dock som närmast ca 5 meter för om stäven innan det mojnade ut. Det stänkte inget märkbart upp på bilen men blir en tvätt så småningom. Jag upptäckte häromveckan att macken där vi brukar köpa gasol utför en formidabel handtvätt av hemmets utsida för endast 10 euro :-). Pensionen kom häromdagen så det kan vara läge att avsätta en del av den medan det finns några pengar kvar till en vaskning ;-).

Även grannen Peter har haft en teknikvecka. Förutom att han bytt ut två av sina solpaneler mot samma modell som jag köpt har han satt upp nya hyllor i sitt hem och monterat en låda under sit tkylskåp. Han har också beställt och fått hem lättmetallister som vi ska ha som stadga för våra vikbara solpaneler. Det är u-profiler som gör att panelen blir plan när man ställer den i profilen. Kan vara bra om den står på marken och det blåser lite då den annars har en tendens att vilja vika ihop sig lite.

Grekisk fiskebåt på tomten


Vet inte riktigt vad de håller på med ombord ;-)


Idag torsdag fick jag när jag drog isär jalusierna på framrutan syn på en fiskebåt som verkade ligga ankrad på vår tomt. Den låg ca 50 meter från stranden och verkade vittja garn som de lagt ut bara någon timma tidigare. Vad jag kunde se var deras fiskelycka inte särskilt god (tack och lov ;-)) och de eventuella fiskar som simmar utanför vår taverna kanske finns kvar när vi om någon timma ska kasta ut våra kalamarisbeten. Betesfisken ligger redan på upptining i en balja i mitt kök.
Det är dock nästan så jag drar mig för att fiska de senaste dagarna eftersom jag nu monterat hållare för mina fiskespön i styrbords lastrum (under min binge). De hänger nu skyddade och jag riskerar inte längre att mosa dem när jag lastar in eller ut mina solstolar. Baksidan är att jag en gång hängt in dem måste jag böja mig in och lyfta ur dem ur hållarna ;-).

"Snickarboden" under utvecklingen av fiskespöhållarna


Nu hänger spöna på plats




9 kommentarer:

  1. Man lär sig mycket av underhåll. Vad är det för rullar de har uppe på sidorna med en capstan ytterst, lägger de ut linor med krok eller har de lerkrus som man fångar bläckfisk i? Man ser ju måsar som väntar på renset i bakgrunden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror de lägger in någon form av nät i en cirkel utanför båten. Sedan spelar det in det över rullarna och hoppas att nätet ska dra med sig lite fisk ombord. I stäven verkar det som om de har skickat i något ankare så båten ligger stilla medan de drar...
      Jag var med Jannis (en grekisk bekant) ut och fiskade bläckfisk för några dagar sedan. La in ett filmklipp på hur han drog upp en långrev med vad som såg ut som avklippta avloppsrör som plattats till i ena änden. Bläckfiskarna gillar tydligen att krypa in i håligheter och när man får upp rörbitarna är det bara att tippa ur dem i båten. Tyvärr fick vi ingen bläckfisk den gången jag var med, men hoppas kunna hänga med fler gånger och då ha mer tur :-)

      Radera
  2. Aha, det var alltså fläkten som gick trögt och då blev det överhettad i elktroniken?
    Hos Biltema finns ett fett som är magiskt https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelservice/rengoring-och-smorjning/ptfe-fett-2000019173 Har något med nanoteknologin att göra. Den har en bra temperatur område från -40 till +80 grader, men framförallt smörjegenskaper är suveräna liksom långtidseffekten. Detta jämfört med vanliga smörjmedel. Vidare keggar den inte och svärtar ned saker. Nästan alla fläktar har för lite fett i sina glidlager när de lämnar fabriken vilket orsakar sedan oljud typ vinande resonansljud som träffar rakt i nerven. Exempelvis bilens fläkt. Med denna fett kan man trycka in lagers ända om den är blottat, annars får man skruva lite. Sedan är det tyst flera år. Pröva på din trumafläkt. Ett måste för en Nomad.

    Det är rätt så många komponenter i en husbil så sannokligheten att någon del krånglar ökar med tiden. Min kärra från 1989 har upplevt det mesta. Om du gillar teknik och omöjliga uppdrag så kan du läsa om min renovering i HBK. Tråden heter Projekt Arca. Detta var 2016 tror jag. Sedan dess har den rullat 2000 mil. Det knepigaste var att montera in en dieselspis från båtvärlden, men det gick. Har således ingen gasol i bilen, allt går med diesel eller 12V.

    Gillar att se hundarna trivas i husbilen. Bättre kompisar är svåra att hitta. Man kan hålla på med monologer och de käftar aldrig emot. Vuxna kvinnor tenderar bli lite sträva med åren och har åsikter om det mesta. Om du hör ordet jämlikhet, så se upp, det betyder oftast att du får göra jobbet. Här är nästan alla feminister och de flesta tror numera att det är en slump att kvinnor har bröst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Tack för din kommentar. Jag ska gå in och läsa om dina projekt på HBK. Intressant att följa hur andra gör och löser uppkomna frågor på olika områden.
      Ibland önskar jag att jag hade en lite äldre husbil. Ju nyare de är desto mer elektronik, plastdetaljer och avancerade konstruktioner. Lite äldre bilar är mer "lösliga" även för en icke data/elekronik ingenjör :-).

      Hund är verkligen en sann vän. Trogen i alla lägen och tycker om en hur man än är och mår för dagen. Jag lånar Peters (Muskattens) Tilka lite från och till. Vi står ju nära varandra och hon har båda bilarna som hem verkar det. Ibland skäller det utanför dörren och när jag öppnar hoppar hon in som en blixt och intar passagerarsätet där hon sedan ligger och håller koll på mig :-).
      Ursäkta om det blev lite lång svarstid på din kommentar. Jag brukar få ett mail från bloggen när det sker något nytt, men den funktionen verkar ha fallerat i det här fallet.

      Radera
  3. Grekiska fiskare, och andra meritenian fiskare också, har alltid varit en gåta för mig. Dels är deras båtar väldigt små med hänsyn till hur sjön och vinden kan vara, men också själva utrustningen som oftast är hemma gjord av diverse svartplåt. Inte tycks de få någon fångst heller att tala om. Några yngliga firrar som restaurangägare slåss om vid kajen. Måste vara präktiga kilopriser om det skall gå ihop. Jag läste nyligen en seglares berättelser från medelhavet från tidigt 60 tal. Valar, Delfiner, Stora tonfisk och tom Vit hajar var vanliga och fångades i stora mängder. Sedan dess har mycket ändrats. Ser också att de har fortfarande båtar av trä. Är det Cederträ månne? Alltså fem mannalag i en liten båt som får max 5kg fisk är en märklig ekvation för en nordbo. Grekisk ekonomi är lika märklig som den Franska, hur går det ihop?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Peter berättar om den negativa utvecklingen på fiskefronten här nere. Jag gissar att det båda har fiskats ut (med både båtar och dynamit) och att miljöpåverkan är delaktigt.
      Båtarna är oftast i trä och små. Jag har sett vilken sjö det kan bli även här vid Kamares och tänkt på hur det skulle vara ombord på en av dessa små farkoster. Jag vet inte heller om de är byggda i cederträ faktiskt ;-)
      Den grekiska ekonomin tror jag är en bubbla som på något vis måste "brista" så småningom. Lönerna är låga medan priserna inte är långt från våra svenska priser på det man handlar. Svårt få en ekvation att gå ihop på de grunderna på sikt..

      Radera
  4. En bra och kanske fungerande kompromiss på bilfrågan är att göra som en av mina bekanta. Han har skaffat sig en Hymer från 2004 med en Fiat chassi som är galvad. Elektronik finns endast i motorstyrningen vilket är pålitligt. Resten av delarna kan man köpa från Ebay.de överkomligt och tekniken är så logiskt att vilken reparatör inom EU som helst klarar av det. Så långt inget originellt. Hans snilleblixt är att alltid medföra sin Italienska vinthund som kartläsare. Hon sitter/ligger alltså på passagerar stolen. Det är en märklig hund på många sätt. Renlig och lite fin i kanten, tvättar sig själv och kan hålla pisset minst 12 timmar. Otroligt närvaro. Vaktar bra och larmar om något ovanligt pågår. Men skäller inte utan anledning. Andra fördelar är att den grov diskar kastruller och tallrikar, äter en näve pellets om dagen men kan lika gärna banta en dag. Vidare gillar den att sova under husses täcke och därmed värma även honom. (Hundar har lite högre kroppstemperatur än människor) Det bästa är dock sk rosenöron som den har. Alltså mellanting av hängöron och ståndöron. Den kan röra och rikta dem helt oberoende av varandra. När han då kör med sin äldre husbil och något nytt ljud förekommer, kanske gnissel eller lagerljud så noterar hundens öra ljudet minst 100 mil före tvärstopp. Han behöver alltså bara ibland titta på hunden och dess öron för att konstatera tillståndet på bilen. Genialt eller hur? Man kan säga att han har en aktiv övervakningssystem som har koll på alla detaljer inklusive folk utanför. Han har inte ens tränat hunden för dessa uppgifter, på något vänster har den räknat ut vad som väsentligt för husse och vill hjälpa till för att rättfärdiga sin plats i flocken, snacka om samspel....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta lång svarstid. Det har varit en lite intensiv period med både omdisponering på stranden och lite reparationer. Skriver ett inlägg om det nu som kommer idag eller i morgon om allt funkar.
      Kul med din bekantes hund. Det verkar vara en perfekt husbilshund :-). Jag skulle gärna ha en hund med mig i hemmet också men har lite svårt få ekvationen gå ihop under vintermånaderna när jag är på sydligare nejder och måste resa till sjukhuset i Sverige var 12'e vecka.
      Peter erbjuder mig Tilka om jag vill och kan men jag får nog hoppa över detta i nuläget.
      Ibland tänker jag på att göra av med den här bilen som ju är ny och fin med bra dispositioner men full av moderna/tunna/sköra material och elektronik i obegränsad mängd. Det hade känts lite tryggare med en äldre mer lättmekad variant i många lägen. Vi får se i framtiden :-).

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera