torsdag 5 september 2019

Budapest mot Rostock


Sedan mitt förra inlägg har "mycket vatten flutit under broarna". Jag slutade detta förra inlägg med att jag skulle plocka upp Toula på Budapest flygplats. På kvällen den dagen åkte vi in till en relativt centralt belägen camping (Camping Haller) med gångavstånd till Metron. Vi utforskade sedan staden under några dagar (och även en kvällstur med buss).

Budapest är en vacker stad med mycket som fångar blicken både dag och kvällstid. Vi hittade bl a en fontän som sprutade vattenkaskader i takt till musik som "flödade" ur stora högtalare. Tydligen var det inta bara vi som gillade detta utan det satt många och lyssnade i det fina vädret.


Från Budapest la vi en nordlig kurs. Vi fick en idé att följa Donau uppåt en bit och hamnade efter en knapp timmes körning i en by vid namn Vac. Där hittade vi en bra gratisparkering inte långt från floden. Vac var en jättetrevlig "by" (över 30 000 invånare;-)) med gammal bebyggelse och en fin strandpromenad längs med floden.



På eftermiddagen dag nummer två dök det upp ett gäng med stora bilar och släp på ängen bredvid oss. Det visade sig att vi hamnat på första parkett för att få se ballonguppstigning. De hade med sig två luftballonger och ett gäng glada entusiaster som skulle få uppleva en bit av Donau från ovan. Det var jättefint väder och säkerligen fick de en fin flygtur. För oss blev det ett roligt skådespel att iaktta alla förberedelser och sedan hur man klättrade i korgarna och ballongerna lättade  och långsamt steg till väders :-).


Efter 3 dagar i Vac lättade vi ankar och tog en liten färja inne i själva byn som tog oss över Donau . Jag såg när jag närmade mig färjan att själva rampen man körde ombord på såg lite lömsk ut. Inte utan att den säkert var stabil nog men det blev ett relativt skarpt "veck" där den mötte kajen. Efter lite funderingar beslutade jag mig dock för att det var "görbart" att köra ombord. Jag försökte köra så diagonalt det bara gick för att inte båda bakhjulen skulle hamna i "vecket" samtidigt då jag var lite orolig eftersom mitt "akterskepp" har ett relativt långt överhäng. Risken finns att det tar i marken om det vill sig illa i dylika lägen. Trots min manöver med "skänkelvikning" a al Spanska ridskolan i Wien kunde jag inte undgå att höra att något tog emot en liten sekund. Vid kontroll när jag parkerat på färjan kunde jag tack och lov konstatera att ingen skada var skedd. Akterskeppet var fortfarande intakt. Troligen hade en av de järnbalkar som går under själva bygget nuddat marken lite och orsakat ljudet. Ibland ska man ha lite tur :-). Jag kan inte neka till att jag kände en viss oro över vad som väntade på andra sidan floden där vi skulle debarkera färjan.. Som tur var visade det sig att här passade ramp och kaj betydligt bättre ihop och hemmet gled i land utan ett enda skrapljud ;-).
Väl på andra sidan körde vi några korta mil och hamnade i en liten by vid namn Visegrad. Här hittade vi en alldeles "vanlig" parkering mitt inne i "centrum". Parkeringen var relativt stor och nästan helt tom. Vi valde att förtöja i den ende som var längst bort från genomfartsleden men ändå så vi stod ett par bilbredder från änden på parkeringen. Platsen kändes lugn och trygg med bra belysning och lite kvällsflanörer som passerade en bit bort.



Precis när vi påbörjat matlagningen hördes det ett vrål utanför bilen och när jag tittade ut var det tydligen någon tjomme som hade fått för sig att använda platsen till att nöta upp däcken på sin bil. Han körde runt på asfalten med skrikande däck och full volym på någon form av stereo. Efter ett par varv runt hemmet i bra fart försvann han ut från området utan att ha ställt till någon skada (mer än på miljön som fick några kubikmeter bränd gummiånga). Vi hade en liten överläggning om huruvida vi skulle lämna stället och rulla vidare eller kanske leta rätt på någon annan förtöjningsplats. Beslutet blev att vi backade upp hemmets akter över gräsmattan i ett av hörnen på parkeringen. Vi var inte sugna på några större förflyttningar och som vi stod nu kunde ingen utan terrängfordon köra i cirklar runt oss :-). Maten blev god och kvällen och natten lugn efter vår lilla förhalning.

Flodföljningen fortsatte dagen efter och ännu en gång skulle vi korsa Donau. Den här gången på ett betydligt simplare vis. Vi valde att ta en bro över :-). När vi kommit över bron befann vi oss i Slovakien och vi körde en väg som följde floden genom staden Estergom som hade en enorm kyrka och även ett litet museum med gamla kyrkklockor :-)


Övernattningen blev i den slovakiska staden Komarno bodde vi på en parkering alldeles intill en liten biflod till Donau. Vår vana trogen (när vi "seglar" tillsammans jag och Toula) blev det några kilometers promenad i sökandet och finnandet av Geochachar :-).

Det tog oss 2 dagar med lagom dagsetapper innan vi låg fast förtöjda på Caravan Camping i Prag. Campingen ligger på en ö i floden Visla (idag omtalad eftersom Warsawas avloppsvatten tydligen efter en olycka orenat rinner ut i den). Man befinner sig där relativt nära centrum och det går en liten max 10 meter lång personfärja från öns norra udde och till själva stadskärnan.

Under våra dagar i Prag blev det förutom Geocaching promenad över Karlsbron (byggd under den tid den svenske kungen Karl IV regerade i området). Det var ingen snabb promenad att ta sig över bron. Förutom tusentals turister och flanörer kantades bron av gatumusiker, porträttmålare, dansare, smyckesförsäljare m fl. Många var vi som stannade och lyssnade, tittade och beundrade. Jag ser mig inte som turist när jag åker runt i mitt hem, men där på bron måste jag nog erkänna att det låg lite "turistvarning" i luften.
I Prag strålade vi samman med goda vänner från Sverige. Vi känner varandra sedan länge eftersom jag i början på min husbilskarriär för en massa år sedan, innan jag blev åretruntare, brukade vinterförvara min dåvarande husbil hos dem. De var nu ute på en husbilsrunda i Polen och när vi fått kontakt via sms och de fick höra att vi skulle till Prag la de snabbt om kursen. På knappt ett dygn förflyttade de sig till våra breddgrader och tillsammans utforskade vi sedan staden. Naturligtvis provade vi även "en" tjeckisk öl vid något tillfälle :-).

Efter 4 dygn i Prag var det åter dags låta hemmet nöta lite asfalt. Avstånden är med svenska mått inte långa här nere i övriga Europa och vi befann oss snart på en annan flodstrand. Elbe flyter genom staden Dresden i södra Tyskland och vi bosatte oss på parkering alldeles vid flodstranden i en av förorterna.


Det tog oss två dygn att avverka några Geochachar och "spana" av platsen. När detta var gjort fortsatte vi vår nordgående resa. Vi vill ta oss upp mot Berlin eftersom datumet för vår bokade färjebiljett till Sverige närmade sig. Vi hade valt att boka Rostock - Trelleborg. Det blir oftast via Trelleborg jag reser in och ut i Sverige. Det passar mig bra med en kort färjetur och helst dagtid. Dels blir det billigare än på natten och dels har jag ju med mig bostaden och kan övernatta i nära anslutning till färjehamnarna på båda sidorna om jag behöver vila :-).
Vis av erfarenheten visste vi att det inte är någon höjdare ta sig förbi Berlin i morgonrusningen. Det blev därför att vi rullade förbi själva stan på kvällen och förtöjde i en marina lite norrut. Nu skulle vi slippa ligga i köer in mot stan och istället möta dessa när vi fortsatte mot Rostockhållet dagen efter.
Den 6e juni rullade vi på och av färjan och befann oss på svensk mark.
                                         

PS. Jag ser att jag fått lite missar med filmerna som går utanför marginalerna. Youtube har ändrat på något som gör att det blir på det viset när man "bäddar in" filmsnuttar och jag lyckades inte lösa det nu. Hoppas man kan läsa bloggen trots det utan att störa sig allt för mycket :-) DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar