lördag 14 november 2020

Gratiskurs i portugisiska på gång och jag har blivit utsedd till "renoveringsansvarig"

 

Korkek har bra brännvärde :-)

Sociedade Recreativa Operária (översatt med google: arbetarnas fritidsförening) erbjuder gratiskurser i portugisiska på basnivå. Man får lära sig de vanliga fraserna och lite daglig kommunikation vilket passar mig perfekt :-). 
Det är ännu lite osäkert om kursen jag anmält mig till verkligen blir av eller stoppas av coronan.

För någon vecka sedan låg planerna kvar på att den kommer bli av men som läget är nu vet man sällan mer än en dag i taget vad som gäller. Även om det blir kurs kommer jag att ta ett senare slutgiltigt beslut huruvida jag ska delta eller inte . Jag vill först se om jag känner mig lugn över upplägget.
Hanteringen av pandemin känns i o f sig trygg och seriös här med distansering, munskydd, handsprit etc överallt och med tanke på detta och pandemins utveckling är det nog troligast att kursen kommer ställas in :-(.

Min förtöjningsplats hittills den här hösten och vintern är på tomten till en fastighet här nere som en släkting köpt. Köpet påbörjades innan pandemin fanns. Tanken var då att de själva skulle åka hit i olika omgångar från Sverige och renovera delar av huset. Ju längre pandemin har gått desto klarare har det dock blivit att deras planer inte fungerar och vi har nu tillsammans kommit fram till att jag ska vara deras förlängda arm i renoveringarna. Jag har med hjälp av goda vänner här fått hjälp kontakta hantverkare och väntar nu på att dessa ska återkomma med kostnadsförslag mm. 
Det här upplägget kom att passa mig perfekt. Jag har ett lugnt och fint ställe att stå på och det sociala umgänget är minimerat (synd men av nöden tvunget). Inköpen försöker jag hålla till max en gång/vecka och då vid tidpunkter och i affärer där det är långt mellan kunderna, handsprit och 
desinfektionsvätskor "flödar" och andningskydden sitter tätt och bra på alla inblandade :-). 
Ytterligare ett plus med mitt engagemang här är att jag har lite att syssla med när resandet och förflyttningarna blir minimerade pg a det rådande läget. I normalfallet hade jag rullat med mitt hem längs kusten i väster och söder. Besökt häftiga platser, träffat folk, suttit på kaffeer och restauranger under "insupande" av folkliv och upplevelser. Tur man är flexibel :-).

I hemmet fungerar det mesta (peppar peppar) bekymmersfritt. Jag har 10 meter till tömning av svart och gråvatten i en rensbrunn till fastighetens avloppssystem och vattenkranen finns behagliga 5 meter från påfyllningshålet :-). Elsladden når med lätthet uttaget på husväggen. Svårt hitta något att klaga på ;-)

Även i Portugal kan det bli lite kyligt på höstar och vintrar. Huset har ingen egentlig uppvärmning men det finns två öppna spisar. Hur oekonomiskt det än är med den typen av värmekällor avger ju själva elden trots allt lite värme och det är mysigt att sitta framför en brasa ibland. Det är dock ont om ved här i jämförelse med i Sverige. Dels har man haft många bränder under senare år som tagit med sig mycket av de träd som fanns och dels har man inte liknande skogar som de i Sverige. I ett uthus finns det lite torra grenar som duger som tändved men ingen "riktig" ved. Jag kontaktade min vän Leonel som hjälper till med lite skötsel av det här stället när det står tomt. Han ordnade 500 kg (här mäts veden tydligen i kg i stället för som vi är vana vid, i kubikmeter) korkek. 500 kg korkek (som är tung) motsvarar nog ca 0,5 - 0.75 kubikmeter och kostade 60 euro. Dyrt som kvicksilver med tanke på övriga kostnadsläge här i landet som ligger på ca 0,75 av svenska priser, men väl värt sitt pris när man fått fyr på en brasa :-)

Det har poppat upp en gul blomster i "gräsmattan".  Man ser inte mitt hem på bilden men bor t h bakom apelsinträden

Vy från "uteplatsen"


Sedan jag lämnade Sverige den 13 oktober har hemmet förbrukat 390 liter diesel till en kostnad av ca 4160 kronor. Resan ner var ganska exakt 340 mil vilket ger en förbrukning på lite drygt en liter per mil. Min gasolförbrukning har under samma period legat på 18 liter och har kostat mig 135 kronor. Färjebiljetten Trelleborg - Travemünde gick på humana 560 kronor och jag använde mig av en betald övernattning i Travemünde vilken gick på 60 kronor. Resten av mina övernattningar har varit kostnadsfria. Jag använde mig av gratisvägar till allra största delen på min resa men från Bordeaux och en bit in i Spanien blev det betalväg. Den kostade ca 50 kr om jag minns rätt. Anledningen till betalväg just den sträckan är att jag minns från mina tidigare resor att gratisalternativen just den sträckan är hopplöst långsamt, krokigt och segt. 
Efter att ha kört in i Portugal hoppade jag åter på en betalväg. Den här gången beroende på att det var en storm i antågande. För att slippa hamna i den valde jag att köra den sista biten av resan så snabbt som möjligt. Om jag minns rätt kostade det beslutet lite över 150 kr i vägavgifter.


I nuläget ligger min dieselförbrukning på väldigt små kvantiteter. Jag har ca 2 mil till affären och kör dit ungefär en gång i veckan. Gasolen går endast åt till matlagning eftersom jag står på el. Min elförbrukning sedan jag knöt fast i vägguttaget är 120 Kwh och jag betalar 1,50 kr/Kwh vilket ger en elkostnad hittills på 180 kronor.

Sammanställer jag en knapp månad rent kostnadsmässigt ser det ut så här:
Diesel 4160
Färja 560
Gasol 135
El 180 
Övernattningar 60 
Vägavgifter 200

Totalkostnad: 5290 kr



7 kommentarer:

  1. I bland kan det bli segt eller? Samma gäller här i Skåne i karantän. Ha det bra.
    Janne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Janne. Jo det blir det allt. Tror vi alla som måste leva isolerat lider lite av leda ibland.
      Man får försöka aktivera sig på något annat vis än man är van vid.
      Är man i karantän spelar platsen ingen större roll. Kanske klimatet är lite goare hos mig förståss ;-)
      Ha det gott

      Radera
  2. Som djurvän vill jag påpeka att om du hade en hund skulle allt vara mycket bättre.
    Nu vet jag att du kommer bra överens med hundar och avstår att ha en av andra skäl.
    Ungefär som ett gammalt par som jag träffade ett tag sedan. De bodde på landet men hade ingen katt. Varför frågade jag? Joo, om vi reser så blir det ett jäkla besvär att hitta någon som ser efter den. Hur ofta reser ni då? Det har inte blivit av på många år säger han.... Tragiskt, men man ligger som bäddat.

    Vad många inte inser är att hunden - om det är rätt individ - ägnar sitt liv åt hussen/matten. Har väl göra med deras flockmentalitet och en genetiskt inbyggt känsla att utan flocken så dör man. Hunden ägnar sin energi att kunna "läsa av dig".
    Om man då beter sig mot hunden som mot människor, alltså filtrerar allt som kommer ut minst två gånger, får hunden ingen "grepp" om dig. Ungefär samma känsla när man samtalar med en politiker.
    Man skall visa alla känslor övertydligt och prata med hunden. Man skall vara med dom 24/7, och sova i samma säng, dela maten och krafsa dem när man klor på burken. Då växer man ihop och får en relation som få människor kan ge.
    Hunden är mycket bra lyssnare, åtminstone om jämför med frugan och detta säger jag som relativt nygift gubbe. Har hört samma åsikter av andra gubbar också och en av dom förklarade till mig som änkeman, att det var en jävla smäll när frugan dog, men det blev inte nattsvart som när hunden gick bort....

    Alltså, mitt råd, skaffa en hund. Det finns väl sk. hundstall där de samlar hundar som senare avlivas om ingen vill ha dem.

    Tänker du på en sådan alternativ, speciellt från hundens perspektiv, så finns bara winn winn som möjlighet. Bara som ett tips.
    Hälsar BigSpender

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen :-)
      Ja hund vore trevligt. Men jag känner fortfarande att jag kanske inte är redo. Det vore kul med det sällskapet men som min tillvaro varit i a f fram till Coronan med mina resor från sydeuropa och upp till Linköping var 12e vecka har det inte kunnat fungera på ett smidigt vis. Men vem vet? I framftiden kanske dessa resor inte blir av och situationen ändrar sig. En resekamrat vore i det läget övervägbart på ett annat vis :-).
      Alltid roligt höra av dig :-)

      Radera
    2. Låt tanken mogna... Du har ju hemmet att pyssla med. Och numera fastigheten där du camperar. Få får sådana erbjudanden, ta vara på den. Jag tycker att det största behållningen med resor är att fundera över arkitekturen i olika delar av världen. Hur det lokala råvaru situationen designar byggstilen med klimatet. Man får fundera ett tag innan bitarna faller på plats. Exempelvis kapillär sugningen i södra europa i kombination med kalk och lerbyggen. Traditionen trycker också på och nya kunskaper tar tid att vinna terräng. Byggtraditionerna är mycket segare än tex. mat tradition och moraluppfattningar, sägs det. Jag har varit byggingengör innan jag skiftade över till produktionsteknik där pengarna finns. Så man är väl yrkesskadad i viss mån.
      Det är skojigt att följa dina äventyr bara du skriver något, även dessa obetydliga detaljer från vardagen ger behållning, då man måste fundera något djupare när man pysslar med R4:an.
      Genialt bil i sin enkelhet, men byggt för slita och släng samhället.....
      Hälsar BigSpender

      Radera
    3. PS. Glömde skriva att jag är verkligen imponerad över din sparsamhet, dina kalkyler imponerar. Har det blivit ett "Sport"?

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera