lördag 21 augusti 2021

Möte med husbilsnomader, ett dygn i Luxemburg och 5 meter från floden Mosel

Renates arbeten

På RTM-mötet (Road Travelers Meetup) utanför samhället Durbuy i Belgien träffade vi ca 20 andra nomader. Vi hade sedan tidigare bestämt oss för att enbart stanna de 2 första dagarna av den vecka mötet pågick.
Det var en salig blandning av människor och fordon som hade samlats. Allt från en kille som bodde i sin Subaru kombi till ett par som bodde i en 13 meters långfärdsbuss.
En av grannarna på campingen var Renate Peters. Hon var konstnär och målade de mest fantastiska tavlor. De här dagarna höll hon på med att färdigställa ett brickbord med sköldpaddemönster.

Vid campingen som heter Camping international rann floden Orthe som några veckor tidigare svämmat över sina breddar och tagit med sig både hus och fordon. Själva campingen hade varit helt översvämmad och vattnet hade nått en meter över golvet i receptionen. Efter stort arbete hade de när vi kom fått igång det mesta och rensat från en massa skräp som blivit kvar när vattnet sjönk undan.

Sköldpaddebrickan växer fram.

Renate utanför sitt hem

Vid en promenad på några hundra meter kunde man på andra flodstranden se ett gäng husvagnar och någon husbil som stod och låg lite huller om buller. De hade förts med floden från grannbyn någon kilometer bort och var nu tragiska påminnelser om vilka krafter som varit i omlopp.

De hade flutit med i floden någon kilometer

Covid är ju med och rör till det mesta idag. Så även resandet bl a genom en massa olika regler beträffande gränspassager. När det gällde vårt besök i Belgien hade vi läst oss till att vid längre vistelser i landet än 48 timmar krävdes en förhandsanmälan. I den skulle framgå var man skulle befinna sig och vilka resdagar man hade. För att slippa pilla med denna anmälan bestämde vi oss för att bara 48 timmar sen köra ut igen. Eftersom vi båda behövde fylla diesel tyckte vi att Luxemburg var ett bra alternativ för nästa mellanlandning. Vi tillbringade en natt på en gratis ställplats bakom några gränshandelsaffärer och efter att ha tankat upp tog vi sikte på Tyskland och Moseldalen.
Efter att i några timmar ha följt slingriga vägar längs floden kom vi igårkväll fram till vår nuvarande ställplats i Zell. Här bor vi 5 meter från floden och betalar 9 euro per dygn.

Om det inte varit för lyftkranen hade vyn varit perfekt ;-)

Dagens utsikt från verandan
                         Troligen en färja man kan ta mellan de olika Moselorterna
Igår fredag startade jag upp min app för Geocaching. Efter en stunds promenerande i stadig uppförbacke nådde jag mitt mål. Cachen kallades Panorama Zell och från platsen hade man fin utsikt över byn och de omgivande vinodlingarna.
På vägen upp till Panorama Zell passerade jag bl a en kyrka
Om de som ligger i gravarna får för sig att se sig om lite har de i a f en
trevlig utsikt ;-)
Trånga gator med stark lutning (framgår dåligt på fotot)
Smileysarna visar var jag hittat cachar. De gröna är
ännu kvar på "to do" listan. Lite kul när man som jag
lever nomadliv och rör sig över stora delar av Europa och i
efterhand ser hur smileysarna är utspridda längs mina
däckavtryck ;-)

Jag har bokat en tid för att serva min gasolgenerator den 23/8 på en verkstad i Cochem som ligger ett par mil norrut, oxå  vid Mosel. Efter detta är våra diffusa planer att sakta dra oss österut mot södra Polen.

4 kommentarer:

1. Tack för en trevlig lässtund. Har varit ute på havet en stund idag. Väldigt brungrummligt vatten, men det blev ett uppfriskande bad ute vid ön där vattnet var klart.

SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Tack. Kul du gillar läsa mina rader
      Vattnet ser rätt grumligt ut här oxå. Tror inte jag hoppar i. Man vet aldrig vad som flyter i flodvatten nuförtiden…

Radera
  2. Roligt att följa dig på resan. Geocaching har vi gjort tidigare, men det var några år sedan. Kanske dags att sätta igång igen, man får ju se så mycket mer. Ha en fortsatt bra tur mot Polen.

SvaraRadera
    Svar
    1. Hej :-)
      Kul ni följer mig. Ja det där med geocahing är lite kul. Jag är ingen ”räv” på det men hittar nägra ju och man kommer som sagt ofta till fina platser som är antingen vackra eller har ngt att berätta :-)
      Tack. Står lite öster om Frankfurt. Avverkar ca 20 mil om dagen på vår väg österut. Tror vi korsar polska gränsen om 3-4 dagar :-)