torsdag 9 juni 2022

Vårens resa från Portugal mot Sverige

Ca 30 träd försåg mig med vinterns c-vitaminbehov på min vinterförtöjning

Från min övervintringsplats i Portugal hade jag ca 300 mil till Rostock närmsta icke betalvägen. Min vana trogen (förutom när pandemier och annat otyg ställer till det) brukar det dock sällan bli närmsta vägen. Så var oxå fallet i år. 

Min plan var att göra några stopp på vägen. Jag hade aldrig varit i Normandie. Dessutom har jag en vän Alireza som bor i Honfleur lite söder om Le Havre.


På en strand söder om Aguilas i Spanien träffade jag i vintras en kille vid namn Jogges som bodde i ett gammalt mobilt duvslag. En lastbil från 70-talet som han byggt om till ett hem. På somrarna bor han med sitt "duvslag" utanför Stuttgart i Tyskland där han livnär sig på att bygga husbilar.

Med dessa delmål fanns det inget att tveka på. Jag ska ändå köra och om jag tar ca 80 mil "omväg" kan jag förutom att se lite nya och intressanta platser även träffa Alireza och Jogges innan jag den 8 maj embarkerar Stena Lines färja i Rostock.

Efter att ha skjutit upp min avresa ett dygn och därmed hunnit med att nästan stryka färdigt systers garagetak och slagit nästan halva tomten med grästrimmer, satte jag den 20e april kurs mot Salamance i Spanien. Min plan var att köra norrut i Portugal till Vilar Formoso för att sedan glida över i Spanien. Av någon anledning har jag och min GPS ibland svårt att komma överens. Vägen den föreslog gick över Badajoz i Spanien, betydligt mycket söder om min tänkta rutt. Jag ändrade till den väg jag önskade åka och tog sats. Efter några timmar på bra vägar såg jag skyltar med "Espanha" x antal kilometer frarmför mig. Det var tusan vad fort detta hade gott tänkte jag utan att reflektera närmare. När det sedan plötsligt stod "Badajoz" 10 kilometer hajade jag till. Vid koll av kartan såg jag nu att jag trots mina försök hamnat på den väg jag tidigare valt bort. 
Nåja: Ingen skada skedd. Den här vägen var trots allt några km kortare. Enda förlusten var att jag kanske missade någon trevlig portugisisk by eller utsikt. Men dessa finns ju även i Spanien. 
På kvällen vid 8 tiden förtöjde jag på en gratis ställplats i Salamance. Jag hade då avverkat en ovanligt lång dagsetapp för att vara jag (ca 50 mil). 
Dagen efter vaknade jag relativt tidigt och för ovanlighetens skull började hemmet röra på sig redan kl 9. Efter ca 40 mil stod jag på nästa gratis ställplats. Denna gången i en stad som heter Vitoria och ligger ca 10 mil innan den nordligaste gränsövergången mellan Spanien och Portuga. Här hade jag även övernattat förra våren då jag varit tvungen att hitta en läkarmottagning som utförde CPR-tester vilket var en förutstättning för att komma lagligt över den franska gränsen. Nu blev det mer av en slump samma plats igen. 
Från Vitoria rullade jag vidare mot Oradour del Glane. En liten fransk by som för en massa år sedan fick "besök" av nazisterna under deras härjningar i Europa. De låste in alla kvinnor och barn i byns kyrka för att sedan tända eld på densamma. Männen samlade man i lador som man sedan pepprade med kulspruteeld. Det är inte utan att man drar vissa liknelser till det som sker i Ukraina idag. 
För att vi ska minnas dessa hemska händelser har man bevarat byn i det skick den lämnades och idag består den av ruiner som kan besökas för att väcka tankar om hur illa det kan gå. 
Jag förtöjde hemmet på kvällen vid ännu en gratis ställplats och tog en promenad genom de delar av Oradour del Glane som växt upp efter kriget. I andra änden av byn hittade jag ruinerna. Tyvärr var dessa endast tillgängliga dagtid och jag fick nöja mig med att "smyga" runt på utsidan och se de delar som gick att se genom att titta över muren som omgärdade ruinerna. 

Honfleur är en turistort som ligger lite söder om Le Havre vid den franska engelska kanalkusten. I Honfleur blev jag kvar hos Alireza i två dagar. Förutom att ha en liten grillfest en kväll gick vi promenader i byn där vi bl a besökte ett museum i en bunker nere vid hamnen. Det är svårt att inte hamna vid minnesplatser från andra världskriget när man besöker Normandie. När jag kollade i min app "Geochaching" upptäckte jag att det fanns en del "cachar" att inkassera i själva centrum och på några timmar hade jag fyllt på min "logg" med 10 nya fynd och jag är nu uppe i nästan 550 funna små "askar" :-). 
Geocaching är ett kul sätt att uppleva platser, hitta fina utsikter och lära sig lite nytt. Plus att nomadbenen får röra lite på sig :-). 
                                            

                                               Alireza är på bra humör :-)
Från Honfleur satte jag igår kurs på Rouen. En stad som ligger vid floden Sein. Även här hittade jag en gratis ställplats och jag har sedan jag lämnade Portugal inte betalat för någon nattparkering. Det är lätt när man lämnar kusterna i de flesta länder här nere att hitta fina och gratis eller billiga övernattningsplatser för hemmet. När man som jag bor permanent i bilen blir det inte lösligt att betala en massa pengar för att parkera.  Med dagens priser kommer man snabbt upp i vad det kostar att hyra en lägenhet. 

Från Rouen tog jag mig sedan ner mot Stuttgart för att besöka min vän från en spansk strandparkering. Han bor ju som jag skrev ovan i en gammal lastbil från 70 talet som han byggt om till husbil och livnär sig bl a på att bygga husbilar. 
Det blev några trevliga dygn på den lilla gård Jogges hyrde och där han skapat något av en nomadby. Ca 10 olika mer eller mindre mobila hem samsades om marken. Var och en hade sin egen lilla tomt och levde sina egna liv men umgicks när andan föll på. En kväll annordnade man en lägereld där vi bl a eldade upp en gammal soffa medan den tyska ölen flödade i lagom mängd ;-).
                                                                         

   Jogges med sitt "duvslag" på stranden i Aguilas


Den 7 e maj förtöjde jag hemmer utanför bordershoppen i Rostock. Efter att ha fyllt upp med lite olika drycker tog jag dagen efter färjan till Trellborg.

Eftersom jag den här vintern först gav mig av österut och sen ner till Grekland för att sedan ta mig till Portugal har den här vintern blivit den vinter av de 5 jag tillbringat i södra Europa där jag nog avverkat längst transportsträcka. Nedan en liten sammanställning över diesel, km och gasol:





17450 km
24460 kr diesel
1638 liter diesel
3775 kr gasol
390 liter gasol
Mina färjekostnader rör sig totalt om ca 5000 kr (Trelleborg/Rostock tur och retur). (Durres i Albanien till Bari i Italien) och Rom till Barcelona).

Mina kostnader för att övernatta är i det närmaste försumbara eftersom jag söker undvika campingar och ställplatser i görligaste mån och dessutom har tillgång till min systers tomt i Portugal. 

Min vinters Europa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar