Sedan en tid har jag vissa problem med min inverter (omformare från 12 V till 220 V). När jag skaffade den här bilen bestämde jag mig för att satsa på en lite dyrare, men också bättre, inverter. Det finns egentligen två grundtyper av invertrar.
De billigare har ofta något som jag tror kallas "oren" sinuskurva (vilket har kostat mig två eltandborstar och ett datormoderkort under mina tidigare husbilsäventyr) medan de lite dyrare har en "ren" sinuskurva (som är snällare mot andra komponenter).
Min inverter har alltså en ren sinuskurva och kostade nästan 4000 Kr. Ska vara bra kvalitet och ge 1,5 Kw i konstant uteffekt (se under sidan "utrustning" på bloggens startsida). Den har från början fungerat väldigt bra men allteftersom tiden gått har jag märkt av vissa konstiga händelser när jag laddat telefoner och plattor via invertern. Pekskärmarna har blivit allt tokigare under själva laddningen. När jag nu ringde till den som sålt invertern till mig för ett drygt år sedan sa han direkt att han trodde mina parallellkopplade bodelsbatterier var felinstallerade. Det är enligt honom troligt att man tar ut och laddar via det ena batteriets plus och minuspoler och låter det andra batteriet ligga parallellt men då utan samma belastning. Vid en riktigt inkoppling ska man koppla ihop batterierna och sedan koppla in laddning och förbrukning från det ena batteriets pluspol och det andra batteriets minuspol. Effekten av detta blir att båda batterierna arbetar samtidigt och lika mycket.
Enligt min kontakt kan man mycket snabbt förstöra ett batteri om det är kopplat på ovan beskrivet felaktiga vis.
Jag insåg att det var bråttom och efter en kontakt med firman som jag köpte min bil av för ett drygt år sedan fick jag bekräftat att även de ansåg att jag bör ta reda på hur det ligger till så snabbt som möjligt. Är det felaktigt inkopplat ska de hjälpa mig lösa det hela senare (ekonomiskt eller med reparation vilket fallet nu blir). Jag har nu hittat en firma i Almeria som ligger lite öster om Malaga och kommer snart att ge mig tillbaka in i Spanien igen. Som vanligt planerar jag att köra mellan 10 och 20 mil om dagen och jag låter det ta upp till 4 dagar innan jag är i Almeria tänker jag.
När jag senast var uppe i Linköping för att få medicin mot min leukemi visade det sig att jag har fått tillbaka mitt höga blodtryck. Jag köpte häromdagen en råsaftcentrifug som jag tänkt använda för att göra rödbetsjuice som tidigare hjälpt mig mot högt blodtryck. Häromdagen hittade jag dock en liten butik som producerar och säljer färskpressad juice av diverse frukter och grönsaker. Till på köpet ligger den endast 100 meter från mitt hem.
Jag har nu fyllt min lilla frys med 12 st 3 deciliters flaskor rödbetsjuice. Enligt "juicepressaren" (se foto nedan) ska detta vara det bästa sättet att förvara juicen och bevara näringen i den. Man tar sedan ut en flaska dagen innan man ska dricka juicen.
Jag har sedan förra inlägget förhalat över floden. Nu står jag på en grusplan tillsammans med en massa andra husbilar alldeles bredvid en "Mercado" (en form av lite marknad i en stor hall där de säljer allt från grönsaker till kött och fisk). Det är i denna som min "juicepressare" håller till. Går jag 500 meter längs floden är jag inne i Taviras centrum.
En riktigt mysig lite stadskärna med små serveringar och affärer. Kanske lite väl turistiskt för min smak, men det är ändå trevligt att strosa runt där lite. Igår startade jag även upp elcykeln och tog en liten stadstur med den. Den fungerar fint och är nu åter instuvad under "babordsbingen" till nästa gång den behövs.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
-
Rostock till Luxemburt (plus en bit i Tyskland till Zell vid Mosel) Jag lämnade Trelleborg den 12 augusti. Den första sträckan gick genom Ty...
-
Långe Erik. Det blev ngt mysko med fotot. Ser gammalt ut men är rätt nytaget. Tror det var skitig lins med "blixt" som rörde till ...
Bra med rödbetsjuice :-) Men du, länken "råsaftcentrifug" leder lite felaktigt tror jag..
SvaraRadera