söndag 18 mars 2018

Borde få mängdrabbat på flyg snart... Ny Linköpingsresa bokad

Jag är nu inne på min tredje kväll i Almerimar. Står kvar på samma parkering och har inte haft motorn igång mer än för att förhala en gång p g a starka vindar. Som bilen stod i gårkväll fick vinden ordentligt tag i sidan på bilen och efter snart 7 månader som "landkrabba" förelåg risk för sjösjuka om jag inte tog till motåtgärder.
När jag bytt plats och vridit upp fören mot vindögat blev tillvaron betydligt behagligare. Jag är egentligen ingen förespråkare av stödben som många har under sina bilar för att stadga dem. Det brukar inte vara något problem för mig. I alla fall inte så länge jag inte har gäster. Det kan då ibland märkas i bilen när denne vänder på sig eller förflyttar sig. Storleken på de rörelser som uppstår är naturligtvis beroende på personens vikt och det föreligger kanske med tanke på detta, störst risk att min gäst upplever att bilen gungar till ibland när jag själv gör en hastig vändning i sängen :-).
Igår var dock ett tillfälle då det kanske hade varit bra kunna skicka ner ett par rejäla "stöttor" i parkeringen. Det hade besparat mig 100 meters flytt.

Dagarna har jag tillbringat med att läsa en deckare som blir allt mer spännande för varje kapitel och ta lite promenader. Idag blev det en sväng västerut på strandpromenaden. I den friska vinden var det ett gäng kitesurfare som fångade mitt intresse. Man kan förstå att det är en häftig sport. De har en "drake" ovanför sig som de med ett par linor kan styra och det är häftigt att se vilka farter de kommer upp i. Ibland lättar de från "moder jord" och tar en liten flygtur hängande i sin drake. Troligen bodde de precis som jag i husbilar eller vad som brukar kallan "surfbussar". På en parkering stod ett antal mindre bussar med takräcken och anordningar för att transportera surfbrädor och drakar.

Häromdagen hittade jag en frisör och eftersom det var dags för lite tillhyffsning av "pälsen" passade jag på (priset var dessutom överkomligt med ca 100 kr). Det visade sig att Monica som drev salongen var svenska och hade bott här i Almeriamar i 25 år. Hon berättade att det var lågsäsong nu vilket var normalt för den här tiden på året. Dock hade utvecklingen på husbilssidan gjort att "byn" har fått ett rejält lyft de senaste åren. Man har därför satsat allt mer på att kunna erbjuda centrala och billiga ställplatser och parkeringar eftersom man ser det som lukrativt även med den här turistsorten. Avgiften för ställplatsen i hamnen (där det ser väldigt fullt ut på de ca 50 platserna) är 10 Euro. För det priset står man på en bred pir med utsikt över Medelhav och hamn. Man har nära till restauranger och affär. Det finns tömning och fyllning av div vätskor och mot en avgift på 3 Euro får man ström. Jag tror nog att de flesta där skickade ner alla stödben de hade i gårkväll. Som det gungade i min bil måste deras ha varit nära tippa i hamnen kan jag tänka mig.

Eftersom jag sedan en tid saknar en plomb i en kindtand skrev jag in "dentist near me" i google maps och vips hade jag tre stycken inom några hundra meter att välja på. Efter en rekognosering idag har jag nu koll på exakt var den ena ligger (som dessutom ska vara engelsktalande). I morgon när jag slår upp de ljusblå är tanken att ringa och höra om de har tid fixa min reparation. Om jag får en tid i morgon eller senast tisdag stannar tar jag den annars rullar jag vidare österut under morgondagen. Nästa mål när jag sätter fart på hemmet är Cartagena som frisörskan sa ska vara en gammal ort med fin miljö och inte så turistisk.

Eftersom jag ska på en läkarkontroll igen den 26¨e måste det bli ännu en flygresa innan jag kan påbörja min 4 veckors resa med hemmet mot svensk mark. Jag hittade ett flyg från Alicante den 25¨e för lite över 300 kr vilket är svårt klaga på. Jag landar då i Nyköping och tar mig till Linköping för att bo på ett Airbnb-rum i två nätter. Flyger ner åkte jag på att betala 1200 kr för och dessutom går det till Valencia som ligger ca 1 timma öster om Alicante. Det blir att jag får köra husbilen till Valencia och ställa den på en bevakad parkering för att sedan ta bussen till Alicanteflyget. När jag kommer tillbaka är dock bilen i närheten.