torsdag 22 november 2018

Man får inte ha bråttom: 25 mil på 9 timmar

Nu rullar hemmet på utländsk mark igen. Efter att ha passerat Sturkö utanför Karlskrona där Anders bjöd på en superb lammiddag blev det ett stopp i Karlskrona där Roger (god vän och f.d kollega) mönstrade på.
Vi satte sedan gemensam kurs mot Hörby där Vispop väntade ute i skogen vid ett par fiskedammar.
Kvällen tillbringades sedan utomhus mellan våra bilar. Det blev som vanligt trevlig och morgonen efter startade vi upp våra hem. Jag och Roger siktade in oss på nästa anhalt som var Svedala och Roger (en annan f.d. kollega) och Heidi där det vankades danska frikadeller. Vi blev sedan kvar med hemmet uppankrat på gatan utanför. Klockan 7 på måndagen hivade vi och inom en timma var vi till sjöss. Efter lite drygt 4 timmar körde vi i land i Sassnitz.
Första stoppet blev i Shojna där vi i lätt duggregn förtöjde utanför en restaurang längs med en relativt vältrafikerad gata . Undertecknad som oftast använder öronpluggar sov gott medan Roger hade legat och lyssnat på lite lastbilar under morgontimmarna.
Restaurangen vi stor utanför visade sig vara en pärla. På kvällen blev det soppa och tartarbiffar. Till detta drack vi vin (jag) och öl (Roger) och som dessert blev det kaffe och whiskey. När notan skulle betalas hamnade den på ca 160 kr/person. I Polen har även en svensk pensionär råd att unna sig ett restaurangbesök ibland;-).
Målet fram till söndag är att hinna besöka Prag där Roger ska mönstra av och ta ett flyg hemåt. Efter Chojna fortsatte vi vår sydliga kurs och hamnade så småningom i ytterligare en Polsk "by" vid namn Gubin.

Genom byn rinner floden Neisse som är en biflod till Oder och tillsammans utgör de gränsflod mellan Tyskland och Polen. "Gamla" sjömän som vi båda är söker vi av naturen oss ofta till vatten. Det föll sig så även i Gubin. Vad kunde vara bättre än att stå intill Neisse och förhoppningsvis få kolla på lite flodbåtar som glider förbi. Vi hittade en perfekt parkering 2 meter från floden men kunde snart konstatera att någon båttrafik att tala om var nog inte att förvänta där vi stod. 100 meter nedströms från oss låg vad som såg ut att vara ett kraftverk med en damm som stoppade upp floden.
Inget att hänga läpp över :-). Efter en promenad i omgivningen kunde vi konstatera att det inte bara var brist på båttrafik i Lubin. "Byn" bjöd inte på några större upplevelser utan vi hamnade åter i hemmet relativt tidigt.

Från Lubin till Prag är det knappt 30 mil. "Ingen match" var vår tanke när vi igår kastade loss och fortsatte vår resa. Jag tycker det är trevligare att köra på mindre vägar genom byar och landsbygd och dessutom spara lite pengar genom att slippa vägtullar som ofta förekommer i många länder (däribland Tjeckien och Polen). GPS´en ställdes in på "undvik betalvägar" och glada i hågen fortsatte vi resan. Vi upptäckte dock att det kan innebära vissa "smärre" problem att röra sig på polska, tyska och tjeckiska landsbygden. Flera gånger möttes vi av att vägen var avspärrad utan hänvisning till någon alternativväg. Det innebar att vi fler än en gång hamnade på smala grusvägar, lika breda som husbilen och förutom att resan blev längre fick även hastigheten hållas på låg nivå. Jag tror inte jag har passerat så många gränsövergångar på så kort tid någon gång tidigare. Vi körde ut ur Tyskland allra längst nere i sydöstra hörnet. Där går det ner en liten "tarm" av Polen och efter en knapp kilometer var vi sedan inne i Tjeckien. Eftersom vår GPS hela tiden talade om att den ville vi skulle köra en väg som gick rätt i syd från Tyskland och in i Tjeckien (vilken naturligtvis även den var avstängd) blev vi tveksamma över vägvalet och körde tillbaka samma väg (genom "Polentarmen") in i Tyskland igen. På den tyska sidan hade nu en polispatrull hunnit upprätta en kontrollplats och vi tog tillfället i akt att få en liten vägbeskrivning. Den tyska polismannen såg lite konfunderad ut till en början. Troligen hade de sätt oss fara hit och dit över gränserna:-). Han förklarade dock med ett leende att vi skulle tillbaka dit vi kom ifrån och sedan följa skyltarna mot Prag. Under assistans av tysk polis (som stoppade all trafik) kunde vi vända hemmet och för tredje gången köra samma väg "genom" de tre länderna.

I Tjeckien fortsatte vi sedan på icke betalvägar med diverse avstängda vägar, buckliga asfaltvägar och breda "kostigar" ;-). Klockan 19 angjorde vi Camping Caravan och här har vi nu en plats med utsikt över floden Vitava. Jag stod på den här campingen förra sommaren när jag var på väg hem från Italien och tyckte den var okay. Den ligger på en liten ö i floden och är förbunden med den västra flodstranden med en bro. Från öns norra udde går en liten färja (ca 10 meter lång) över till den andra stranden och går man över bron har man relativt nära till en spårvagnshållplats. I eftermiddag har vi planer på att göra en liten sightseeing i Prags gamla delar. Eftersom campingen endast tar kontantbetalning och vi inte har några tjeckiska koruna ännu fick vi lov stå på "krita" till vi lyckas hitta en bankomat.

Innan jag lämnade Sverige fick hemmet en liten genomgång på verkstad. Olja och filter byttes och larmet fick en behövlig översyn då det slutat fungera på de luckorna under sängarna och luckan längst bak. För närvarande är allt tekniskt under kontroll.