söndag 9 december 2018

Hundsällskap och granne med tysk "elcentral"

Jag har nu tagit mig till Peloponnesos. (lär mig nog aldrig det namnet "by heart";-)). Halvön som ligger söder om Athen. Jag tog mig över en stor hängbro som heter "Rio Antirrio - bron" häromveckan. Det är en betalbro, precis som många av de större vägarna i Grekland och jag hade först lite funderingar på att istället ta en färja som lär gå i närheten för att spara några Euro,
men efter tips från vänner insåg jag att merkostnaden var minimal. Bron kostade med lite anslutningsmotorvägar ca 17 Euro medan färjan bara var marginellt billigare. Dessutom var bron en magnifik skapelse.

Mellan Peloponnesos och "fastlandet" har man i den smala tarmen som är landförbindelse grävt den berömda Korintkanalen. Jag har sett den tidigare och om mina planer håller kommer jag att passera där i januari någon gång då jag måste ta mig tillbaka till Linköping och läkarundersökning. Troligen kommer bilen att lämnas på någon bevakad parkering runt Athen medan jag flyger uppåt:-). Vid det tillfället är tanken att "spana in" kanalen lite närmare ;-).

Efter hängbron passerade jag Patras relativt smidigt och svängde sedan ner mot kusten söder om stan. På skylten till byn där jag svängde ner stod det "Alykes" och relativt snart hade jag krånglat mig genom de smala gatorna och kunde förtöja hemmet ute på hamnpiren i en liten fiskehamn. Jag var lite trött efter relativt många timmar bakom ratten (även om avstånden inte är stora tar det tid förflytta sig på de ibland kurviga och smala vägarna) och det blev en tidig sänggång.

Dagen efter fortsatte jag min resa. Kursen som vanligt sydlig och på eftermiddagen hade jag tagit mig till en by som heter Elea. Kör man genom den och ner till kusten kommer man till en lång strand. Stranden lär ha ägts av den forna grekiska kungen som en gång i tiden sålde hela området till en rik ryss som skulle bygga lyxhotell på platsen. Ryssen påbörjade med att grusa vägar någon kilometer längs med stranden och att dra fram vatten till 3 olika tappställen.

Min resväg den 5´e dec ner till Elea Beach

Här var det nära ;-)

Mitt hem med två tyska husbilar i bakgrunden

Vaktstyrkan håller koll ;-)

Varför inte passa på att sola lite när någon har lagt ut mattan ;-)

"Prins" går en jobbig dag snart. Tid för kastrering beställd av Diana

Ser ut som en stridsledningscentral när man kommer från sjön, men är bara en välutrustad husbil.

Är jag en katt eller hund ;-)

Här finns allt och lite till ;-)

Inte bara Öland har vackra solnedgångar ;-)

När byborna insåg vad som var på väg att ske överklagade man kungens försäljning. Stranden är en viktig plats för sköldpaddor att gå upp och lägga sina ägg och en stor turistanläggning hade försvårat dessa utrotningshotade djurs möjligheter till överlevnad ytterligare.
Överklagan gick genom och kungen blev tvungen köpa tillbaka hela området. Kvar blev grusvägarna och vattenposterna. Idag är hela området kvar i ursprungligt skick och det har sommaren blivit en samlingsplats för grekiska stadsbor med sina tält, husbilar och husvagnar. Den här årstiden är vi ca 10 "utländska" husbilar som står här.

Det var dock nära att jag fick en jobbig kväll när jag skulle angöra stranden. Jag svängde in mellan några träd kom inte många meter förrän jag märkte att hemmet sjönk ner och farten minskade till nästan stillastående. Naturligtvis hade jag lyckats hitta ett gyttjehål. Jag såg framför mig hur jag skulle få krypa under bilen och försöka få in min köksmatta under hjulen som underlag och under några timmar få ägna mig åt "bärgningsarbete". Jag har en assistansförsäkring och även den snurrade förbi i huvudet.
Bilen stannade efter en stund och jag kom inte längre. Framför mig såg jag att det nog var fast mark ett par meter bort. Det var nu jag kom på att det på hemmet sitter en liten knapp som är till för dylika tillfällen. Trycker man in den fungerar det som en slags diffspärr. Bromsarna på det hjul som spinner tightas till så det andra framhjulet börjar driva. Knappen funkade och sakta tuggade jag mig upp ur gyttjan. SKÖNT

Första natten här stod jag en bit från gyttjegropen och dagen efter gick jag en promenad för att se hur resten av området såg ut. Ett par hundra meter söderut fick jag syn på en stor tysk husbil med en massa solceller och en vindgenerator på taket. Bakom den var en släpvagn kopplad och utanför stod en liten sportbil. Efter kontakter jag haft med ett svenskt par som varit mycket i Grekland gett mig lite goda råd under resan visste jag att ägaren till det här ekipaget var bekanta till dem. Efter att jag gått fram och presenterat mig och hälsat från vår gemensamme vän bestämde jag att jag skulle förhala så jag stod i samma ände av området som de.
Jag lyckades ta mig loss från min plats utan att hamna i gyttjan igen och snart hade jag en bra plats ca 50 meter från mina nya bekantskaper. De visade sig vara trevliga och pratsamma på lagom nivå. Mannen (Charles) berättade att de köpt bilen ny 2012 och fått den byggd helt efter sina önskemål. Den har 1200 W solpaneler och en vindgenerator som stöttning när solen "lyser" med sin frånvaro. I trailern som de drar bakom husbilen har de en liten tvåsitsig sportbil. Det är en ombyggd citroen (CV2 tror jag de heter) som fått ny kaross och har två sittplatser. Den är perfekt för små inköpsrundor säger de och i o m att de har en liten process att fälla ihop solceller och vindkraftverk när de ska flytta på sig är nog detta en bra lösning. Sportbilen kör de in i trailern som även rymmer en dubbelsäng och en vedeldad bastu ;-).

Bakom mina tyska vänner står ytterligare två husbilar (på lagom avstånd). I den ena bor en tysk man. Han har tillbringat de sista 13 vintrarna i Grekland. I den andra bor ett holländskt par som är inne på sin 3´e vinter medan jag tror mina nyfunna tyska vänner har tillbringat många vintrar här.
Vi "husbilsnissar" är inte de enda invånarna på Elea Beach. Här bor även ca 10 hundar och en katt. Katten har troligen levt med hundar hela sitt liv. Hon hänger med dem även när de jagar och skäller ut en fårflock, moped eller bil som kör förbi.
De är hemlösa och det verkar som om folk släpper icke längre önskvärda familjemedlemmar här. Hundarna är väldigt sociala och dyker ofta upp vid husbilen. På kvällarna när det ibland blir en gemensam lägereld är självklart även vovvarna och katte med.
En gång i veckan kommer en grekisk kvinna, Diana hit med hund och lite kattmat. Maten förvarar Charles i sin trailer och en gång om dagen går han iväg och utfordrar flocken i på en foderplats en liten bit bort.
Diana (den grekiska kvinnan) tar med hundarna till vaccinering, sterilisering, kastrering, chipning mm. Sedan har man kontakter som söker hem åt dem i bl a Tyskland.