lördag 19 januari 2019

Vägen blev kanal och ny utrustning på gång till husbilen

Nu närmar sig resan till Sverige via Budapest med stormsteg. Om  3dagar lämnar jag hemmet på Mani Camping utanför Gythio och tar bussen ca 5 timmar upp till Aten. Där har jag bokat hotell en natt och tänkte kolla lite på stan innan jag dagen efter flyger till Budapest för några dagar med termalbad och lite stadsliv. Det kommer att bli en stor kontrast efter nästan 6 veckor på en avsides belägen strand som Kamares.
Den 28´e har jag tid för min läkarundersökning i Linköping och efter den blir det kurs mot Öland. Jag hade först lite planer på att köpa en lite långväga flygbiljett och söka upp värmen några veckor innan jag återvände men de planerna har jag lagt åt sidan. Istället har jag med hjälp av min granne och fiskekompis Peter (Muskatten på Husbilsklubben) kommit fram till att jag bör installera fler solceller på taket. I nuläget har jag 160 watt vilket mer än väl räcker för min förbrukning under sommarhalvåret. Senhöst, vinter och tidig vår behöver jag komplettera med andra laddningar såsom min gasolgenerator (sitter under bilen, går igång när spänningen blir för låg och laddar då bodelsbatterierna),

landkoppling på camping, ställplats etc (men jag "friparkerar" hellre) eller att köra huvudmaskin (funkar ibland när man måste handla eller fylla något, men räcker långt ifrån alltid).
Skaffar jag fler solceller förlänger jag säsongen betydligt när jag kan klara mig på solenergi. Jag monterade inte fler solceller från början eftersom jag trodde jag skulle behöva takytan till en kanot. Det hade varit toppen ha med sig en canadensare och kunna paddla små rundor ibland, men jag har nu kommit fram till att det inte är aktuellt längre. Takytan är alltså ledig och outnyttjad.
Ytterligare en anledning till att jag bestämde mig för att fler solceller i nuläget är att Peter har erbjudit sig hjälpa mig med installationen. Mina egna kunskaper räcker inte till för att vara säker på att allt blir rätt gjort och kommer fungera enligt önskan ;-)
Eftersom även Peter vill komplettera sin solcellsuppsättning gjorde vi en gemensam beställning via Ebay. Vi har nu 5 tunna 100 watts, och två vikbara lösa för uppställning utanför bilen på 100 watt/styck på gång från Belgien. Det är tänkt att Peter ska ha en av de tunna 100 w för takmontering och en vikbar medan jag ska ha resten. Allt som allt kommer jag att ha 560 w på taket och 100 w för uppställning utanför bilen.
Att Peter köper den tunna takpanelen hänger samman med en liten olycka häromnatten. Vi fick en rejäl akterlig storm här på Kamares Beach och en av hans paneler fick vingar.

Förutom panelerna har jag beställt en regulator som ska omvandla det solcellerna ger till laddning av mina batterier och en amperemätare som ska ge mig mer kontroll över hur det står till med mina bodelsbatterier beträffande laddning och uttag.
Det hela kostar mig med lite sladdar, kopplingar och annat som tillkommer allt som allt ca 12 000 kronor men jag ser det som en nödvändig investering i hemmet vilken kommer att löna sig ordentligt på sikt. Antalet körningar med gasolgeneratorn kommer minska och jag kommer bli helt oberoende av landkoppling största delen av året.
Installation och montering kommer ske här på stranden när jag är tillbaka från Linköping i början på februari.
På tal om installationer och monteringar har jag nu fått en fjäder från Forsbergs till låset på min bodelsdörr. Den kommer att få ersätta cykelslangen som jag monterade som nödåtgärd på Elea Beach för någon månad sedan. Även delar till min krånglande Trumapanna är på gång. De skickades från Tyskland häromdagen och om allt funkar enligt plan ska jag hämta dem på en godsterminal i Gythio på måndag.
Det ser ut som om februari kommer bli en intensiv reparation, monterings och servicemånad här på Kamares Beach :-).

Häromdagen skulle Peter fixa med sina solpaneler på taket och jag passade på att köra upp jämsides för att kunna mäta upp vilka ytor på taket jag kan använda för de nu beställda prylarna. Peter har stege upp på sin bil och vi parkerade min bil relativt nära för att kunna ta oss mellan biltaken. Det funkade fint och jag kunde även passa på att tvätta mitt tak som var relativt smutsigt.

Jag tror man kunde få mellan ett A4 papper ;-)

När man bor i husbil uppstår det de kalla årstiderna ibland kondens på rutorna i styrhytten. Särskilt på framruta och sidorutorna fram. För att slippa det bekymret har jag nu med Peters eminenta hjälp gjort ett "täcke" av två liggunderlag till framrutan. Det blev himla smidigt med två "flärpar" som jag klämmer i dörrarna och ett lite spännband som jag sträcker upp mellan backspeglarna för att hålla det hela på plats ;-). Kondensen på den rutan är numera historia liksom utsikten tyvärr ;-). Om jag orkar kan jag dock plocka bort det dagtid och titta ut över Medelhavet en stund ;-).

Två liggunderlag och ett spännband blev en effektiv kondensstoppare och                                      gasolbesparare eftersom värmen stannar kvar bättre inne i bilen.

På fiskefronten fortsätter vi idka kvällsfiske efter Kalamaris. Det är inte alla kvällar vi får napp men vi håller ett lagom tempo så att det blir lite omväxling i kosthållningen plus att vi kan dela med oss lite i omgivningen.
Peter hade bekymmer häromdagen med vad vi trodde var en inflammerad kindtand. Det visade sig dock efter ett besök på det lokala lilla sjukhuset att han hade en nerv som var irriterad och orsakade smärtorna. Efter lite medicinering är problemet nu ur världen och som tack för den superba insatsen (som var gratis) åkte vi in och gav doktorn en Kalamaris på 1,1 kg. Han blev väldigt glad och frågade om han får komma och hälsa på oss här på stranden någon dag. Vi hoppas han dyker upp :-).
Vi tror oss nu ha listat ut att de största Kalamarisarna går lite längre ut från stranden och att vi inte når dem med våra kastspön, även om Peters kast är att likna vid Nasas raketuppskjutningar ;-). Ibland får vi hjälp av frånlandsvinden som vi låter föra ut våra flöten men igår var det stiltje. Det blev till att sjösätta gummibåten och ro ut våra redskap till önskat avstånd från land. Resultatet blev att Peter fick en dryga kilot tung Kalamaris igår igen ;-).
Allt på fiskefronten flyter dock inte på lika smärtfritt. Vi använder ju en ballong i form av en uppblåst sopsäck ibland. Den låter vi driva ut till dryga 600 meter från land. Fäst i  ballongen har vi en lina och ca 100 meter från ballongen har vi 12 betade (igår med Kalamarisarmar) krokar på några meters avstånd från varandra. Igår kväll när vi skulle dra in den här anordningen tog det plötsligt stopp. Vi fick hoppa i gummibåten båda två och dra oss ut längs linan i ett försök att rädda redskapen. Efter en stund kom vi ut till det ställe där linan/krokarna fastnat och när vi långsamt drog upp fick vi se att anledningen till vårt problem var en långrev för bläckfisk. Vi tror att den ägs av Jannis som brukar komma och vara med och fiska Kalamaris om helgerna. När vi häktat loss långreven från våra krokar var det inga problem få med oss våra grejor i land.
Det var nog tur att Kustbevakningen inte kom förbi under vår "räddningsoperation" av fiskeredskap. Lanternföringen på gummibåten var nog inte helt efter regelverket. De brukar annars passera stranden både med snabbgående ribbåt och bil ibland (i det senare fallet på vägen bakom våra bilar;-)).

Kustbevakningen på G :-)

Kossorna på väg till ny betesmark passerade bakom hemmen :-)

En av Peters hundar, Tilka verkar ha fäst sig vid mig alldeles extra mycket (faktiskt ömsesidigt ;-)) och kommer ofta hem till mig och intar antingen passagerar eller förarstolen. Det är roligt med lite sällskap och hundarna är med på nästan allt som sker. På kvällarna har de på sig blinkande halsband. Vovvi har ett rött och Tilka ett grönt. Det ser lite konstigt ut när man i mörkret ser dessa blinkande lampor fara runt i omgivningen men de är bra med tanke på att det är lite biltrafik på vägen som går bakom våra hem. Bilförarna ser dem på långt håll och hinner bromsa in i god tid.

Inte så dumt vara hund ibland ;-)

Roligare titta ut när man är på rull ;-)

Det har regnat en del här nere och även här har marken ibland svårt att svälja allt vatten. Det bildas små sjöar och bäckarna svämmar över. Normalt sett brukar vi ta en liten krokig väg genom en olivlund och över en liten bergsknalle när vi ska köpa gasol, tanka eller handla. I veckan som gick var den vägen avstängd eftersom den korsar en lite bäckfåra. I vanliga fall brukar det vara torrlagt och det enda man märker är att man kör ner i en liten svacka, men nu var det en strid ström där och man blev nästan sugen på att bygga ett lite kraftverk och ta tillvara energin som flödade.
Istället för att korsa bäcken fick vi ta en lite längre väg. Även den genom fina olivodlingar. Här fanns ingen bäck men vägen hade förvandlats till en liten sjö. Det kändes som att åka kanalbåt när man gled fram med husbilen ;-).

På en av våra inköpsrundor till Lidl i Skala kom vi rätt in i en rejäl hagelskur.

Lite båtkänsla var det att köra genom olivodlingarna på "kanalen" :-)