Sedan mitt förra inlägg har det hunnit hända en hel del. Jag ska försöka hålla det kort annars är det risk det blir en roman som ingen orkar läsa.
Jag har hunnit med några veckor i Spanien där jag särskilt kommer ihåg ett möte. På den parkering där jag stod i utkanten av Malaga fick jag syn på en man.
Hemmet tillbaka på Casa da Caldeira
Han hade en duva sittande antingen på sin axel eller huvud. Duvan verkade även bo i mannens husbil som nog var mer att beskriva som en skåpbil.
Min vana trogen tog nyfikenheten och intresset för människor överhand och snart visste jag att han hette Nikolae och ursprungligen kom från Transylvanien. Sedan många år hade han dock lämnat sitt liv och en högre befattning där. Han hade bott i Tyskland i flera år och de senaste 15 i Spanien. Under dessa år hade bl a författat en bok på spanska och var nu inne på sin andra. För att försörja sig under tiden han skrev och i syfte att få ihop pengar till nästa boktryckning jobbade han nu på olika korttidsjobb inom byggbranschen. Han cyklade runt till olika byggarbetsplatser och erbjöd sina tjänster som allt från rörläggare till elinstallatör vilka han båda hade behörighet till enligt spanska krav.
Duvan hade han hållit på att cykla på på Malagas strandpromenad i höstas. Den var då liten och han förstod att den troligen var blind. Efter några besök hos en veterinär fick den synen åter och nu sedan 7 månader är den och Nikolae oskiljaktiga :-).
Nikolae med sin vän. Duvan var ofta på lekhumör. Den försökte "picka" på händerna så det var handskar på som gällde.
En annan trevlig upplevelse på den här parkeringen var en ungrare som med sin Trabant utforskade de mest udda platser på vår jord. Han hade gjort flera turer i Africa och nu låg målet på att ta sig till Japan. Jag hade hört att dessa bilar delvis ska vara byggda av papp, men när jag knackade på motorhuven ekade det av vanlig rejäl plåt. Jag fick dock förklarat för mig att stora delar, bl a framskärmarna verkligen var av någon form av papp:-).
Resklar kontinentkryssare :-)
Färdplanen ser inte så märkvärdig ut på lite håll på kartan men när man studerar den närmare inger den viss respekt :-)
Inte nog med trabanter på väg mot Japan och tama duvor. På stranden landade plötsligt ett gäng gröna papegojor. Dessa visade sig vara förda till Spanien från Argentina genom någon mänsklig inverkan och de hörde inte till den naturliga faunan. Enligt vad jag fick höra var det förknippat med ett bötesbelopp på 500 Euro att mata dem.... Här gällde det att hålla i brödsmulorna ;-)
Duvor på vift :-)
Efter en tid i Spanien med ett allt större nyhetsflöde om Coronans "frammarsch" beslutade jag mig för att dra mig från allt för folktäta platser. Även om min Leukemi inte längre är mätbar och min läkare säger jag har ett lika bra immunförsvar som andra människor i min ålder vill jag inte utmana ödet.
Kursen sattes mot mina vänners organiska farm "Casa da Caldeira" i Correias ca 7 mil norr om Lissabon. På vägen upp fyllde jag upp hemmet med mat. Allt från konserver och djupfryst till annat med lång hållbarhet. Frukt och grönsaker hittar jag på farmen. Gasol och dieseltankar fylldes och när jag förtöjde på min gamla kajplats vid granatäppleträdet tog jag fram min i-pad och ställde via transportstyrelsens app av hemmet. Eftersom jag har min försäkring i Caravan Clubs försäkring är det okay att bo i hemmet (även utomlands) trots avställning.
Under några dagar i svensk sportlovstid fick jag besök av en god vän. Vi tog en runda inåt landet och hittade bl a denna fina övernattningsplats i en ort vid namn Teba
Enligt mitt normala schema ska jag vara i Linköping den 23 mars för kontroll av min cancer. Under rådande omständigheter känns denna resa inte särskilt lockande och efter kontakt med min läkare där har vi skjutit fram besöket en knapp månad.
I mina tankar är det väldigt troligt att även detta besök kommer "hänga löst" då det ser ut som om viruset snarare accelererar i utbredning än avtar.
Att besöket skjuts upp känns inte oroande för min egen del eftersom jag mår bra och alla värden varit normala sedan min behandling, men besöken är även till för att den studie (CLL 13) av nya mediciner som jag ingår i ska kunna utvärdera resultaten.
Bara att hålla tummarna att en trygg resa från Portugal till Linköping går att få till inom studiens tidsramar.
Enligt studiens upplägg vill man kolla mina värden och läkarundersöka mig var 12 e vecka. Blir det otakt på detta har man svårare få jämförbara värde med andra patienter.
När jag började inse att det finns en risk att jag kan bli utestängd från CLL 13 studien tog jag en kontakt med leukemiavdelningen på sjukhuset i Kalmar och min läkare där.
Skulle det visa sig att jag inte kan leva upp till de stipulerade kontrollerna i Linköping är jag välkommen tillbaka till Kalmar vilket känns tryggt. Jag fick även veta att de mediciner jag fick i studien nu finns att tillgå inom den vanliga sjukvården om cancern blommar upp igen.
Förra vintern tillbringade jag i Grekland. Bl a med att fiska kalamaris från Camares beach under två månader. Jag upptäckte då att det hade varit smidigt kunna ha bilen avställd under den här tiden och slippa betala fordonsskatt och helförsäkring. Ett problem som dock hindrade detta var mitt behov av att fylla gasol.
Även om södra Europa har betydligt varmare vintrar än vi har uppe i norr går det åt en del gasol att hålla värmen i hemmet. Särskilt om man som jag stod på en strand som ligger nedanför ett bergsområde. De kalla vindarna blåser bort en hel del av värmen.
Jag har ju en fast tank på 11 kg och en lika stor flaska i hemmet. Gasoltanken är toppenbra och har gjort att jag aldrig under drygt 4 år som nomad har behövt leta ställen att fylla gasol. Appen "myLPG-eu" är helt suverän de gånger de dieselmackar jag besöker inte har en LPG pump.
Efter lite funderingar i somras inhandlade jag ett adapterset i Sverige vilket ska göra att jag kan koppla in en lokal gasolflaska från de flesta europeiska länder istället för min svenska lösa (som jag enbart har som reserv utifall jag skulle missa fylla den fasta tanken av någon anledning).
Med föregående vinters erfarenheter i skallen bestämde jag mig häromdagen för att det nu är läge övergå till att använda portugisiska flaskor och testa mina adapters.
Jag kunde enkelt koppla in flaskan på till min duo-controll istället för min vanliga, men upptäckte att min originalslang blir alldeles för kort. Eftersom den portugisiska flaskan blir alldeles för hög med inkopplad adapter kan jag inte få in den i gasolskåpet utan måste ha den stående utanför.
Lite siffror över kostnader hittills under vinterns kryssning:
Jag har sedan jag ankom Gdynia i Polen med färjan från Karlskrona den 2 september gjort av med:
1024 liter diesel på ungefär lika många mil. Detta till en kostnad av 13776 kr.
289 liter gasol vilket motsvarar ca 140 kg ca. Detta till en kostnad av 1955 kr.
Kostnader för uppställning/parkering har jag inte bokfört men tror att jag ligger på kanske runt 2000 kr.
289 liter gasol vilket motsvarar ca 140 kg ca. Detta till en kostnad av 1955 kr.
Kostnader för uppställning/parkering har jag inte bokfört men tror att jag ligger på kanske runt 2000 kr.
Tack för berättelsen Tomas, trevlig läsning.
SvaraRaderaTack :-)
RaderaKul att du läser och gillar det jag plitar ihop Janne :-)
Bra inlägg - igen. Tack. Duvor är fåglar som överraskar. Speciellt brevduvor vilkas ättlingar de flesta tama duvor är. I Belgien hålls det årliga auktioner där hiskeliga priser betalas för duvor, 20000€ är inget ovanligt. Det är bara gubbar som deltar av någon anledning.
SvaraRaderaOch Trabi är ju en DDR klenod, man skall ödsla rikligt med två taktsolja och ha många tändstifft med sig, då kan resan bli lång. Ju mer olja, ju längre håller motorn. Karossen är mycket riktigt av Masonit fast med väderfast lim. Det är lite kultur över den bilen, kanske mer än över CV2.
Corona inbjuder intressanta studier av samhällen och kulturella skillnader blottläggs. Nu stänger de flesta sammhällen sina gränser och här har vi vår egen "Bagdad Bob" (Anders Tegnell) som menar att alla andra överreagerar och endast han lyckas hålla huvudet kallt. Han har gett upp redan från start. Alla andra tycks förstå att det är bättre att reagera med storsläggan när vi har få fall, men han menar att vi skall vänta tills vi har en katastrof läge. Jag läste att en kinesisk professor tror att när man får viruset första gången så liknar den en vanlig influensa, men eftersom man får begränssad immunitet, så blir andra eller tredje smittan farlig i och med att immunsystemet löper amok och det pallar inte hjärtat och eller andra orkan med. Riktigt skrämmande. Men Anders menar att man skall inte oroa folk i onödan och man skall leva som vanligt. Ironiskt nog är det just hans lugnande attityd som oroar folk mest. I Sverige är det mycket en enmans show hur riktlinjerna för riket dras. Vi litar på specialisterna och specialisten nr 1 är Anders Tegnell.
Blir nog så att de svenskar som klarar sig första vågen får söka sig till säkra länder när andra vågen kommer (beräknad till hösten) om de släpper in svenskar där. Tom Kina kritiserar sveriges agerande.
Ha det bra, BigSpender
Tack för din kommentar :-). Roligt att du gillar läsa det jag får ihop. När jag sitter och ska skriva brukar jag gå genom de foton jag tagit sedan förra inlägget. De väcker minnena och får igång lite tankeflöde :-).
RaderaIdag har jag varit på Lidl i Rio Maior. En ort lite väster om där jag gömt mig. Vid dörren var det en vakt som höll koll: En kund ut = en kund in. På Vodafon gällde en kund i butiken som var väldigt liten.
I övrigt är det relativt lugnt här. Nu har jag mat för en månad med råge. Bilen är avställd och gasolflaskan kan jag byta 100 meter bort på gatan.
Vi får se när stormen bedarrar och man kan sätta rull på hjulen igen ;-).
Ha det gott
Roligt att läsa dina strapatser! /Lena
SvaraRaderaHej :-)
RaderaKul du gillar läsa mina inlägg :-). När man sitter och summerar innan man skriver kommer man ofta på att det trots lugnet i tillvaron har hänt en hel del :-).
Ha det så gott
Tänkte på en sak ang. din gasol åtgång. Jag tror att du kan lätt minska den med 50% genom att strypa ventilationen från takluckorna. Den är fruktansvärt överdimensionerad, typ för 6 rökande och vitlöksätande personer. Det finns olika sätt att strypa luftflödet beroende hur luckorna ser ut. Ventilationshålen på golvnivå skall man inte täcka pga säkerhetsskäl, i och med gasol. Om läcka uppstår skall den kunna rinna ut i det fria. Vidare kan man fundera om man skall ha rosettventiler som jag har för att kunna stänga ventilationen helt under körning. Resultat blir en mycket renare bil.
SvaraRaderaHej igen :-)
RaderaJa det kanske kan vara värt titta över både lite här och där. Ibland glömmer jag slå om till återcirkulation på fläkten i styrhytten. Då blåser det in en del den vägen också.
Jag satte ju in en sådan där mazzfan istället för en av 40x40 luckorna i taket. Har märkt att den är allt annat än tät när den inte är igång... Sedan har jag en större lucka som det också kan dra lite från...
Jag ska ta en takluckerunda någon dag :-).
Har det fint annars. Står fortfarande kvar på gården och är isolerad på vad som känns som ett tryggt men ändå fungerande vis.
I nuläget vill jag helst undvika köra genom europa utan avvaktar och hoppas "stormen" ska bedarra lite :-).
Ha det så gott och tack för dina rader :-)