torsdag 11 februari 2021

Gasolskåp på G

Storkpuss? ;-) Eller hjälp med avlusning?

Huset jag förtöjt vid har två gasolsystem. På baksidan finns ett skåp som innehåller två 45 kg's gasolflaskor. Dessa förser en genomströmningsberedare med gas för uppvärmning av varmvatten i badrummet. 
I köket som har fönster mot husets framsida finns en mindre gasolflaska under diskbänken varifrån gasen tas till den stora spisen. 
Vi har sedan en tid bestämt att det skulle både kännas tryggare och vara mer praktiskt att även på framsidan ha ett yttre gasolskåp.

Dels slipper man krypa in under diskbänken för att byta flaska och dels hamnar ev läckage ute i friska luften istället för inne i huset.

Efter lite mätningar tog jag hemmet och körde ner till byns "byggshop". Egentligen är det mycket mer än en byggshop. Direkt innanför dörrarna hamnar man i ett kafé (stängt pg a covid). 3 meter senare är man i vinavdelningen och ytterligare en bit in hittar grönsaksavdelningen.
När man passerat dessa "förbutiker" är man framme i själva byggshoppen.  
Med 30 tegelstenar, 6 meter armeringsjärn, 3 mindre betongbjälkar och en bräda på hemmets golv körde jag snart tillbaka till förtöjningsplatsen.

I dessa tider gäller det att hitta sysselsättning. De senaste dagarna har jag ägnat mig åt att titta tillbaka på min resa från Sverige till Portugal i oktober. 
Jag lämnade Sverige via Trelleborg - Rostock. Det har blivit min vanligaste rutt sedan de la ner färjan till Sassnitz som jag tidigare fann smidigast. 
Biljetten den här gången kostade för min husbil (7,40 m) och mig ca 700 Kr. Hade jag tagit Öresundsbron och Rödby - Putgarten hade det blivit betydligt dyrare även om man räknar in de 12 mil som tillkommer från Rostock om man vill västerut. 
Jag tar nästan alltid dagfärja eftersom det känns onödigt bli tvungen boka hytt för sömn när man har ett helt hem med sig. Väl ankommen i Rostock körde jag 500 meter och ankrade upp på en parkering utanför hamnkontoret. Detta blev den enda natten med en övernattningskostnad hittills på årets övervintring. Jag har för mig jag betalade 6 euro ;-). 
Den 14 oktober rullade jag vidare söderut och hamnade på en gratis ställplats i Eifelbad sydväst om Bonn. Mina senaste rundor har jag stannat och bunkrat i Luxemburg som brukar ha lågt och bra pris på diesel. Så även den här gången då jag betalade under euron per liter. 
Efter Luxemburg knappade jag in Saint-Fargeau söder om Paris på "autopiloten". Här hittade jag en parkering med tömnings och fyllningsmöjligheter mitt inne i byn. Vid parkeringen fanns ett museeliknande hus som delvis saknade väggbeklädnad. Med lite belysning på kvällen såg det häftigt ut.

Från Saint-Fargeau höll jag den 16e en sydvästlig kurs och på kvällen förtöjde jag på nästa gratis-ställplats utanför Angouleme lite nordost om Bordeaux. 
Efter en god natts sömn startade jag åter upp huvudmaskinen. Nu med målet Santa Maria lite sydväst om Burgos i norra Spanien. Även här fanns en välordnad och gratis ställplats i lugn miljö. Den 18 oktober tog jag det sista steget och sent på kvällen ankrade jag upp på min övervintringsplats utanför Santarem i Portugal.
Huset utan väggbeklädnad i Saint Fargeau i nattbelysning


På min resa ner från Rostock till min vinterförtöjning ca 5 mil från Lissabon avverkade jag ca 280 mil. Min dieselförbrukning på sträckan var 309 liter som kostade mig 3710 kr. Gasolförbrukningen under resan låg på 19 liter för 82 kr. Eftersom jag äter varje dag oavsett position tar jag inte med denna kostnad. Jag räknar heller inte med värdeminskningen på hemmet eftersom antalet mil måste slås ut på årets dagar och detta är en del av mitt val av hur jag lever.
Årets resa som blev mer av en ren transport tog mig ca 5 dagar. När jag körde hit förra hösten tog det mig lite över 2 månader och sträckan blev då 570 mil. Det är på det viset jag reser under normala förhållanden. Ibland 10 mil om dagen, ibland står jag stilla 2 dygn ibland kör jag runt i ett område några dagar. Allt styrs av stundens ingivelse utan stress och med att leva i nuet som ledstjärna. 
Jag ser fram mot när dessa möjligheter återkommer :-)

Sedan jag efter årets resa ankrat upp på vinterplatsen har mina förflyttningar varit väldigt begränsade. Pandemin och dess verkningar på samhället har fått bli rådande på gott och ont. 
Det onda är självklart för oss alla men pandemin har inneburit att jag sparat en del pengar som annars gått på diesel och någon ställplats ibland. 

Där jag står nu har jag landström inkopplat. Här i Portugal är strömmen dyrare än i Sverige. Jag betalar självkostnadspris vilket motsvarar ca 1,70 kr/Kwh och hittills har hemmet förbrukat 1850 Kwh för 3148 kr. Jag kör Trumapannan (som ger värme och varmvatten) på Mix 1 (ett läge som gör att pannan går på 900 watt el i första hand. När inte detta räcker till går den över på gasol). 
Min gasolförbrukning under samma tidsperiod har varit 93 liter vilka kostat mig 650 kr. Siffrorna för diesel är 300 liter till en kostnad av 3760 kr.

Etappen 1 den 14 okt

Etapp 2 den 15 okt


Etapp 3 

Etapp 4
Finalen




Förlagan bakom huset

Här ska det bli en gjutform för golvet

Det blivande gasolskåpets placering

Förutom att utgöra golv i kök och sovrum funkar det fint som lastutrymme :-)


Sammanställning:


Nerresan Rostock - Vinterförtöjningen

13 okt - 18 okt         Diesel          Kilometer     Kostnad    Gasol     Kostnad   El           Kostnad
                                309 liter         2800             3710          19 liter      82 kr


På plats i Portugal    

18 okt - 11 feb
                                300 liter         3100             3760           93 liter    650 kr   1850 Kwh    3148 kr



I början på min tid här kunde man röra sig lite fritt. Det var en lite lugnare fas av pandemin och resor tilläts i begränsad omfattning. Jag tog mig då ut till kusten någon gång och det blev även några dygn i Lissabon. Under lockdownen som nu gällt i ca en månad (med förlängning ytterligare 15 dagar från i morgon) är endast körning tillåten för nödvändiga ärenden såsom mat/medicininköp och dylikt. Jag brukar köra och hämta mat på ett varuhus som heter Pingo Doce en gång i veckan. Varorna får jag utlevererade till hemmet på parkeringen efter att ha beställt online. 
På vägen till affären passerar jag en "radhuslänga" av storkbon. På fem eller sex elstolpar i rad har ett gäng storkar bestämt sig för att bygga sina bon och ofta står de upp och spanar ut över vinodlingarna i omgivningen medan de hjälper varandra att med lite "skönhetsvård" ;-)


Boet är byggt på en elstolpe bakom trädet :-)











6 kommentarer:

  1. Hej.
    Nu har vi fått vinter i Skillinge, snö och ostan kuling ställer till de som måste ut på vägarna. Vi pensionärer får hålla oss inne.
    Ha en bra arbetsvecka eller veckor.
    Hälsar
    Janne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Janne :-)
      Jag läste att Österlen skulle få en av sina omtalade snövintrar. Det är väl lite gemensamt med Öland att snön kommer mer från sidan än uppifrån där oxå tänker jag. Bara hålla sig undan och vänta på att våren ska ta över :-).
      Ha det så gott i stugvärmen :-)

      Radera
    2. Som vanligt med våra vintrar så blir de korta men effektiva, de blåser igen vägarna några dagar sedan jagar snösvängen bort allt med jättelastare och lastbilar och efter en vecka när de är klara så kommer värmen tillbaka och man hade sparat miljoner om de hade haft lite is i magen och låtit snön ligga så ungarna hade fått rasta av sig lite vårrus. Nu är allt lugnt igen förutom kulingarna som avlöser varandra. Ha det gott med apelsinerna.
      MVH
      Janne

      Radera
    3. Hej Janne.
      Tack för dina rader. Ja de skånska vintrarna kan nog nästan tävla med de öländska. Enda skillnaden är väl namnet. På öland kallar vi dem fåk. Jag vet inte om ni har ngt namn på dem i skåneland eller på österlen. Känns ju lite tråkigt att man tar bort snön som ju ändå ska smälta. Barnen är ju inte bortskämda med snö heller nuförtiden. När en annan var ung visste man ju nästan att det skulle gå åka skidor i februari. Nu är det ett undantag när det blir så

      Radera
  2. Kul att se att du också använder ViaMichelin, jag använder t.o.m. navigatorn ibland, funkar bra men den har en egenhet som jag inte förstår vitsen med, den tar inte emot positionsmål i grader, bara fysiska adresser. Synd! Gör den i.o.f.s. inte heller i dataprogrammet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag använder Viamicheelin för att ta fram bilder för att visa skärmdumpar på förflyttningarna och kolla planerade resvägar. Har appen i paddan oxå, men har hittills inte lyckats få den att fungerar som navigator :-(. Kanske är något med min i-pad som rör till det men gillar de möjligheter man har i övrigt för att lägga in "start och mål" och få olika alternativ.
      Har dock inte testat med koordinater ännu. Kör mest på adresser :-)

      Radera