fredag 20 december 2019

Från Santarem till Världens ände. Lite om gasol och ekonomi :-)


På lördag den 21 december har jag bokat flyg från Faro airport till Kastrup. Billigt värre måste jag säga att jag tycker 49 Euro är enkel resa med Norwegian och ännu billigare tillbaka den 9 januari med Ryan air. Den biljetten kostade 37 Euro. Jag ger 50 Euro för att parkera husbilen under tiden jag är ute och reser :-).

Efter jag lämnade Casa de Caldeira i Correias, mina vänner och olivplockningen där tog jag mig ut till kusten lite söder om Lissabon. Det var skönt för en gammal "sailor" att få känna lite havsluft igen efter relativt lång tid i inlandet, även om tiden där varit toppenfin :-).




Fantastisk kust

Sines

I Sines (ungefär mitt emellan Lissabon och Sagres på Portugals västkust) hittade jag min första förtöjningsplats längs med en strandpromenad lite söder om centrum. Tyvärr var vädret ingen höjdare men jag lyckades få till några småpromenader och även ett tandläkarbesök.
Jag hade sedan en tid funderat på att försöka få bort lite tandsten och kolla att inget håller på ramla ut ur gapet.
När jag på kvällen passerade en tandläkarmottagning passade jag på att gå in och fråga om det gick att få lite jobb utfört :-). De hade en tid morgonen efter och efter vad jag förstod skulle det hela kosta 16 Euro. Ett perfekt pris för en husbilsnomad tyckte jag och bokade in ett besök.
Morgonen efter när tandläkaren gått genom munnen och pillat bort den tandsten han hittade tog jag upp en tjuga och väntade på växeln.
Tydligen stod även sköterskan och väntade på något eftersom hon stod kvar med handen framme och såg ut att vilja ha mer. Det visade sig att jag hört fel på "sexteen" och "sixty". Priset var alltså 60 Euro och inget annat. Bara att ta upp pluskan igen och leta fram ytterligare 40 slantar.
Även om det inte var lika billigt som jag trodde kändes det helt okay oxå med det här priset och undersökningen hade verkat noggrann :-).

Lagos, Sagres och världens ände

Med nygenomgånget gap startade jag upp hemmet och gav mig av på sydlig kurs. På kvällen hade jag angjort en stor parkering på en grusplan i Barrios Monte Vistoso där det bara blev en övernattning innan jag fortsatte ner mot Lagos där jag hamnade på en enorm ställplats bredvid stadens sportarena. När jag anlände var dock de största ytorna ockuperade av ett stort tivoli och en marknad. Vi husbilar var hänvisade till en mindre yta för ca 15 bilar. Priserna för ställplatser i Portugal är för det mesta mycket humana. I det här fallet rörde det sig om 3 Euro per dygn. För dessa pengar fick man förutom en parkeringsplats tillgång till att fylla och tömma vätskor av olika slag. Jag blev kvar i Lagos i 4 dygn och tillbringade dagarna med promenader och att jaga Geocachar som har blivit lite av en hobby för mig.
Mitt nästa mål var "Världens ände". Dvs Portugals sydvästra hörn som går under denna benämning. Jag förtöjde här hemmet i utkanten av staden Sagres intill ett stort fort tillsammans med ett tjugotal andra husbilar. Dagen efter tog jag en sväng ut till Cape Saint Vincent som är fyren längst ut på Europas sydvästligaste udde. Utsikten var fantastisk från de höga klipporna som reser sig lodrätt ur havet.
Enligt en glad skotte som jag träffade där är det vid den fyren man kan köpa den sista korven innan man hamnar i USA om man är på väg västerut :-). Jag hittade en servering inne på fyrområdet men eftersom det var lite kö hoppade jag över korven.
Istället startade jag upp hemmet mot nya mål.

                                Ser att något skymmer lite i högra övre hörnet, men så himla häftiga klippor

                               Vi "Världens ände" 

                               Själva "änden" ;-)

Tavira

För två år sedan tillbringade jag också vintern i den här delen av Europa. Den gången var det mest den spanska solkusten som gällde, utom vid ett tillfälle då jag fick för mig att köra in i Portugal. Jag körde till staden Tavira som ligger vid kusten några mil från den spanska gränsen och blev kvar där en knapp vecka.

Nu förtöjde jag återigen på samma plats. En stor grusplan i utkanten av centrum utgör natthamn för husbilar och man har gångavstånd in till den gamla centrumkärnan med serveringar, smala gränder, butiker och mysiga miljöer.
Förra gången jag var i Tavira befann jag mig på jakt efter rödbetsjuice. Jag hade jagat detta i några veckor med negativt resultat och till min stora överraskning fann jag en liten "butik" som gjorde juice av de flesta växter på beställning nära parkeringen. Jag köpte på mig 10 halvlitersflaskor som jag sedan skickade in ett gäng av i hemmets frys. Min tanke var att tina upp dem allt eftersom och dricka en halv flaska om dagen i syfte att sänka mitt blodtryck (vilket jag gjort tidigare) och därmed slippa äta piller. Nu visade det sig tyvärr att frysen tydligen inte riktigt klarade av den mängd juiceflaskor jag skickat in. Efter några dagar kunde jag se röda rännilar längs med kylskåpsväggarna och i botten på kylen bildades en röd liten sjö. Jag tror jag torkade rödbetsjuice i 3 veckor längs med kylskåpsdörrens tätningslist och efter detta bestämde jag mig för att den här "medicineringen" fick skötas på smidigare vis i framtiden :-).
I nuläget har jag upptäckt att Aldi i Portugal har min juice i smidiga små "tetrapack" som jag förvarar under styrbordskojen.
Jag köpte en blodtrycksmätare för en tid sedan och enligt den fungerar rödbetorna utmärkt som ersättning till apotekens blodtryckstabletter :-)

                               Satt och drack kaffe vid floden som rinner genom Tavira

Vila Real de Santo Antonio

Nästa mål på min resa blev Vila Real de Santo Antonio. En mindre ort som ligger vid floden Guadiana och i söder utgör gräns mellan Portugal och Spanien. Här stod jag på en ställplats med "flod och Spanien" -utsikt till en kostnad av 5 Euro/dyng plus en turistskatt på 50 cent.
Dag nummer tre på den här platsen fick jag för mig att det kunde vara läge tvätta av hemmet utvändigt. Sista gången detta blivit gjort var i slutet på augusti uppe i Sverige och ju längre man väntar desto hårdare brukar smutsen sitta fast.
Vid den biltvättanläggning jag spanat in under en av mina promenader hade jag sett det stod en svensk husbil parkerad och när jag nu kom dit stod den bilen kvar. Bilens ägare kom ut när han såg att jag skulle tvätta och erbjöd sig hjälpa mig tolka instruktionerna för tvättanläggningen. Den portugisiska texten är inte alltid solklar för en nordbo utan kunskaper i språket :-).
Efter att jag tvätta av hemmet under assistans av min hjälpsamma nyfunna vän kom vi i ytterligare samspråk och det visade sig att ingen av oss hade några egentliga planer utan styrde våra hem efter vart näsan pekar. Båda hade vi lite småtankar på att åka över floden och kolla in Spanien några dagar och han sade sig känna till några bra platser att förtöja på.


Ayamonte

"Konvojen" på två hem satte kurs via en bro över floden och snart stod vi i en spansk ort som heter Ayamonte. Parkeringen låg precis innanför sanddynerna ner mot flodstranden och på andra sidan kunde vi se Vila Real de Santo Antonio och min parkeringsplats från nätterna innan.
Efter två dygn där upptäckte jag att mina bodelsbatterier hade allt svårare hålla och ta emot laddning. Dessutom lyste solen med sin frånvaro så de 600 watten solpaneler på taket hade mycket liten effekt. Det händer efter någon månads körning att batterierna "segar" till sig lite och den enda medicinen har jag hittat är att landkoppla något dygn och låta bilens 220 laddare toppa upp dem riktigt.
Jag letade rätt på en campingplats några kilometer upp på land där jag för 12 Euro kunde stå ett dygn. Samtidigt passade vi båda (kompisen stod kvar på strandparkeringen men kom upp och hälsade på) på att tvätta en varsin maskin kläder.

                                Inte bara Öland har fina solnedgångar :-)


Odeleite och Faro

Nästa mål på resan blev tillbaka över bron och åter in i Portugal. Vi var lite sugna på att se lite inland och hittade en by som heter Odeleite och ligger intill en stor damm. Vår parkering hade en magnifik utsikt över själva dammen som såg ut att vara "halvtom". Man kunde se att vattenlinjen brukade gå betydligt högre upp och en gissning är att nivån troligen är högre efter lite höst och vinterregn.
Två dygn senare började det bli dags för mig att dra mig mot Faro och flygplatsen där. Jag har bokat ett flyg till Sverige den 21e (i morgon i skrivandets stund) och jag ville ha några dygn på mig att i lugn och ro göra hemmet klart för att lämnas. En parkering för 2,5 Euro/dygn ca 400 meter från avgångshallen hade jag löst sedan några veckor och eftersom priset var som jag tyckte lågt, ville jag först kolla in att den verkade säker och okay.
Det blev två dygn på en ställplats vid namn: Faro Campervan Park som även den ligger nära flygplatsen. Här kunde jag stå med landström och tillgång till tömning och fyllning för 10 Euro per dygn vilket låg inom budgetramarna :-).

                                Dammen vid Odeleite

Sverige, cancerkontroll och Jul/Nyår

I morgon bär det alltså av mot Sverige. Jul/Nyårsfirande tillsammans med dottern med sambo är på tapeten, men först ska jag stråla samman med min vän "Vispop" ett par dygn i de sydligaste delarna av vårt land. Tanken är att han kommer över med tåget till Köpenhamn där jag landar med flyget och att vi sedan går ut och gör stan några timmar innan vi tillsammans tar tåget över bron. Jag har bokat en lägenhet i Arlöv via Airbnb och Vispop som även han är heltidsboende i husbil sedan lite mer än 4 år kamperar i närheten med sitt hem. (Vispops intressanta blogg dyker upp om ni klickar på länken ovan).
På måndag siktar jag på att angöra den långa vackra ön Öland för lite helgfirande :-).

En av anledningarna till min Sverigeresa är att träffa släkt och vänner. En annan anledning är att jag måste förlänga min reseförsäkring. Den gäller i 90 dagar (hos Watercircles) varpå resan måste avbrytas i minst 15 dagar på "hemorten" för att man ska få 90 nya dagar. En tredje anledning är att det åter är dags för min 12 veckors kontroll av leukemin. Jag har en tid i Linköping den 8 januari. När kontrollen är klar och förhoppningsvis visar på normala värden bär det åter av hit ner till hemmet :-).

Beträffande cancern och dessa kontroller är det alltid lite "nervöst" några veckor innan det är dags. Man kan inte hjälpa att tankarna far lite i skallen. Sömnen blir lite sämre och det är lite svårare hitta ro och harmoni. När kontrollen är gjord och man har papper på att man är "normal" återfinner sig lugnet några månader :-).

Lite ekonomi

Jag kollade för skojs skull lite på ekonomin i samband med att jag skulle skriva det här inlägget. Sedan jag lämnade Sverige den 2 september har hemmet rullat 653 mil. Det har gått åt diesel för 9886 kronor och gasol för ca 1000 kr.
Jag har ju inte kört raka vägen hit som jag tror ligger på ca 350 mil utan på resan ner kryssat runt i Polen, Tyskland, Luxemburt, Belgien, Holland, Frankrike och Spanien.
Det kan tyckas mycket pengar, men man får se det som att det är mitt hem. Jag har ingen lägenhet, personbil eller något annat som drar pengar. Resan har hittills tagit ca 4 månader och när jag nu är här nere blir det betydligt mindre kört. Min tanke är ev att så småningom leta rätt på ett ställe där jag kan stå stilla någon månad och ta mig runt med elcykel och bussar.
Någon gång i april ligger planen på att långsamt börja flytta hemmet nordvart igen för att angöra Sverige i maj eller början på juni :-)

Bromsbyte

Under resans gång har jag märkt ett allt tydligare gnissel från hemmets bromsar. Efter att ha ställt lite frågor på forum på Facebook hittade jag en verkstad i Lagoa (ligger lite öster om Lagos) som flera hade använt med gott resultat.
Jag ringde och bokade en tid och passade även på att be om ett olje och oljefilterbyte.
När jag parkerat utanför verkstaden tog det inte lång tid förrän alla hjul varit avplockade och bromsarna kontrollerade. De främre visade sig ha passerat bäst före datumet och byttes ut.
Bromsbytet kostade 110 Euro och oljebyte med filter 150. Jag har inga bra referenser mot svenska priser men det kändes varken jättedyrt eller billigt....

De här sitter på framhjulen nu :-)

Gasolfunktioner och installationer i hemmet

Hemmet är ju utrustat med en gasoltank på 11 kg (ca 22 liter) och en lös lika stor svensk flaska. Min gasolförsörjning är i det närmast problemfri tack vara tanken. Var och varannan bensinmack har möjlighet fylla denna och via en app "MyLPG.EU" hittar man enkelt rätt mack längs sin färdväg. Gasoltanken lät jag Gasolstationen i Helsingborg installera för några år sedan till en kostnad då av ca 5000 kronor. Vid installationen fick jag med tre stycken adapters som hittills utan problem har klarat mig genom en massa länder i Europa. Här i Portugal och på vissa ställen i Spanien har jag dock upptäckt att de har en annan anslutning. För det mesta har detta löst sig i o m att mackarna haft adapters att låna ut, men några gånger blev jag tvungen åka vidare. Nu har jag tack och lov lyckats hitta en passande adapter även till dessa "pumpar".
Tanken med min lösa flaska är att den ska vara reserv när/om tanken blir tom. Den kopplas då in automatiskt via en Truma duomatic control. Men jag har även en annan liten plan som jag väcktes av  min vän Peter (Muskatten) i Grekland förra vintern. Han hade en grekisk flaska som han via adapter kopplade in där flaska nummer två är inkopplad.
När jag blir stående en längre period på något ställe köper jag en lokal flaska och kopplar som Peter gjorde. Den kör jag sedan som nummer "ett" och tanken då som nummer "två". Medan jag på något lämpligt vis byter min lokala flaska går hemmet alltså på den fasta tanken för att sedan bli nummer "två" igen när jag fått dit en ny flaska. När jag var i Sverige i somras köpte jag ett adapterset som ska klara att koppla in de flesta europeiska flaskor på en svensk anslutning.
Känner att beskrivningen kanske blir lite rörig men hoppas ni förstår. Annars är det bara att höra av sig så ska jag försöka förtydliga :-).



                                            Adaptern till höger är nu införskaffad 




Inte riktigt alla plastflaskor hamnar i havet även om man kan tro det ibland


Slutar den här gången med att önska en God Jul och ett Gott Nytt År.

9 kommentarer:

  1. God Jul och Gott Nytt År Tomas, trevlig läsning från dina resor i Europa. Kostnader på verkstad har jag erfarenhet från november då jag servade bilen, en Mazda CX5 AWD, 160 hkr. Oljebyte och all annan service och filterbyte inklusive byte till vinterhjul gick på 2750 kronor, jag tror att du fick service för pengarna.
    Ha det gott i ruggiga Sverige Hälsar Janne Glimberg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Janne
      Jag har haft lite strul med inloggningen någon vecka men nu funkar det igen.
      Jag tror att det var ett okay pris jag fick på min service i Lagoa och det verkar som om problemet är löst. Gnisslet är borta och hemmet glider fram tysta och fint igen :-)
      Hoppas ni haft en God Jul och ett Gott Nytt år

      Radera
  2. Hej igen...
    Fiffigt det där med LPG och tanken. Att kunna fixa värmen billigt gör mycket för komforten. Är lite överraskad att din solfångare inte klarar av att fylla batterierna. Visst, det är den mörkaste årstiden men ändå 600W är dubbelt så mycket som jag har planerat för. Lite trixy det där med batteriets livslängd om man kör med bly/syra batterier. Typiskt är exempelvis 30% uttag ger 1500 cyklar, medans 50% uttag ger 800 cyklar och 70% uttag ger endast 400 cyklar (en kvalitetsbatteri) Så med bra solfångare borde uttaget bli liten och ge lång batteriliv. Han muskatten är väl insatt i batteri frågor och scannar världen runt efter billiga LIFE po batterier som man pula ihop själv. Han skriver en del om detta på HBK forumet. Det är så himla dyrt med en ny batteri uppsättning, säg 4 batterier totalt 400Ah. Ju större batteribank ju mindre blir den procentuella uttagen, eller hur?
    God jul osv..
    BigSpender

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen och ursäkta lång svarstid. Jag har haft lite bekymmer med inloggningen här eftersom jag är ute och far utan hemmet och den dator jag brukar använda. Antagligen börjar jag bli gammal eftersom jag numera har en förmåga att glömma lösenord och annat allt oftare ;-).
      Ja jag är lite fundersam över funktionen på mina solpaneler. Har 600 Watt på taket och 100 i en lös panel som jag sätter utanför bilen i rätt vinkel mot solen när den står lite lågt. Mina planer är att köpa en tångamperemätare och kolla varje panel för sig innan jag bestämmer mig för om det är något fel eller om det bara är solen som är bakom moln ;-).
      Nästa gång mina batterier är slut kommer jag nog skaffa LiFePo tänker jag, men kanske bara ett på 100 Ah. I nuläget har jag ju två ggr 95 Ah blysyra. Jag tar sällan ut mer än 30 - 40 Ah per dygn och skulle nog klara mig bra på ett LiFe om 100 Ah tänker jag.
      Har lite funderingar runt Scanbat. Jag är med i en norsk grupp på FB som heter något i stil med "Bobilforum og Bobilstrom" där jag tycker mig få bra och kloka infallsvinklar.
      Hoppas din Jul varit God och att du får ett Gott Nytt år :-)

      Radera
  3. Hej igen.
    Det där med uppskattat förbrukning och den verkliga kan diffa lite. Dessutom kan det ibland regna och vara molnigt. Vad gör man då när man är i husbilen? Antigen surfar eller tittar på tv play. En möjlighet är också matkoma. Varjefall, Watten kan rulla iväg utan att man noterar detta särskilld om allt fungerar väl. Som jag skrev tidigare detta med procentuell uttag från batterierna är helt avgörande för batteriets livslängd. Jag bifogar en länk på en prisvärd batteri från tyska Ebay.
    https://www.ebay.de/itm/Sunstone-Solar-Gel-Batterie-12V-100AH-Deep-Cycle-VRLA-UPS-Lead-Acid-Battery-C10/362837006609?hash=item547ac55911:g:71gAAOSwsbddxNda
    En annan femma är dessa Fb grupper. Eller vilka grupper som helst. Tenderar bli sekter. Alla tycker likadant och toleransen mot oliktänkande minskar, världen blir liksom grå utan nyanser.
    Om vikten inte är avgörande skulle jag välja bly syra av god kvalite. Kruxet där är att veta vilken har god kvalite då samtliga är tillverkade i Kina. De enda som jag vet bryr sig om kvalite numera är tyskarna, så där kanske? Solcellerna kan du enkelt kolla genom att en solig dag täcka med en papskiva en panel åt gången och kolla hur det påverkar laddningen. Alla borde påverka lika mycket, och alla kan inte haverera samtidigt, eller hur?
    BigSpender

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde en sak som jag borde kommenterat. Din dyrbar gasolgenerator är inställd att starta laddningen vid 11.9 Volt. Vad jag förstår är det en alldeles låg spänning om man tänker batteriets hållbarhet. Som du vet så börjar sulfateringen redan vid 12.4 volt, och det är just sulfateringen som dödar batteriet. Kanske kan du konsultera Muskatten om detta?
      Vad gäller Lifepo batterier så är de ju fruktansvärd dyra. Tekniken är också svårbegriplig för mig, då jag gillar helst system som drivs med vev.
      Det avgörande där tycks vara den elektroniska balanseringen mellan cellerna. Varjefall är det den vanligaste orsaken när en Lifepo batteri lägger av. Men å andra sidan har jag läst om system som saknar balansering helt och hållet! Och de tycks bli långlivade. Lite spoke är det allt. HBK skriver mycket om det och där finns många åsikter om saken. Ha det bra...
      BigSpender

      Radera
  4. Hej igen.
    Ursäkta lite lång svarstid. Har just kommit tillbaka från helgerna i Sverige och landat i husbilen igen.
    Ja det är inte lätt det här med ström. Jag är ingen stjärna på detta utan får gå på den kunskap jag hittar och litar på.
    Det där med att täcka över en panel i taget var smart. Kommer testas när säsongen är här ;-).
    Gasolgeneratorn startar som du säger alldeles för lågt om man har den på auto. Jag brukar starta den manuellt när jag märker att spänningen är lite låg och solen inte kan förväntas på några timmar.
    Jag är med i ett norskt forum där de pratar mycket om Lifepo. Det verkar vara många som förespråkar ett Scanbatt….
    Jag ska forska lite mer i detta inför framtiden. Så längen mina blyare hänger med åker jag vidare med dem ;-)Ha det så gott :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fängslande ämne detta med Lifepo. Hittade en sida som är mycket bra och informativt. Det tar ca en dag att pläddra genom men då är man nästan Lifepo specialist.

      https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/GBS-LiFePO4-High-Power-battery-pack-12V-100Ah.html?cur=1

      Mycket nöje, BigSpender

      Radera
    2. Kanon. Ska gå in och kolla där :-)

      Radera